Valokeilassa elokuvateatterit: Lippujen hinta-kehitys ja kuluttajien maksuhalukkuus
Frestadius, Aleksi; Jauhiainen, Joonatan (2024)
Frestadius, Aleksi
Jauhiainen, Joonatan
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223051
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia elokuvateatterilippujen hintakehitystä ja kävijämäärien muutoksia Suomessa viime vuosien aikana. Työn tavoitteena oli selvittää, miten hintamuutokset vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen ja elokuvateatterialan sopeutumiseen muuttuvaan markkinatilanteeseen ja tarjota näiden tulosten perusteella strategisia suosituksia elokuvateattereille. Tutkimus hyödyttää elokuvateatterialan toimijoita ja alalla toimivaa toimeksiantajaa Yritys X tarjoten heille kriittistä tietoa päätöksenteon ja strategian kehittämiseen. Kehittämistehtävänä oli selvittää, miten elokuvateatterit voivat mukauttaa hintastrategioitaan vastaamaan kuluttajien odotuksia ja parantamaan kokonaiskäyttökokemusta, sekä miten ne voivat hyödyntää teknologista kehitystä kilpailukyvyn parantamiseksi.
Teoreettinen viitekehys koostui kuluttajakäyttäytymisen, hintastrategian ja markkinadynamiikan teorioista, jotka auttavat ymmärtämään hintojen asettamisen vaikutuksia kuluttajan valintoihin ja elokuvateatterien toimintaympäristöön. Tutkimus toteutettiin strukturoituna kyselytutkimuksena, johon osallistui elokuvateatterikävijöitä eri puolilta Suomea. Lisäksi analysoitiin hintatietoja sekä kävijätilastoja usean vuoden ajalta. Tulokset osoittivat, että elokuvateatterilippujen keskihinnat ovat nousseet vuosien varrella, moni kuluttaja kokee hinnat liian korkeiksi, vaikka he arvostavatkin korkealaatuista elokuvakokemusta ja ovat valmiita maksamaan enemmän erityisistä elämyksellisistä lisäarvoista, kuten erikoisnäytöksistä ja premium-palveluista.
Tutkimuksen perusteella suositeltiin, että elokuvateatterit kehittävät joustavampia hinnoittelumalleja ja parantavat viestintäänsä lippupakettien ja alennusryhmien moninaisuudesta, korostaen eri hintavaihtoehtoja ja niiden tuomia lisäarvoja. Teattereiden tulisi myös hyödyntää teknologisia innovaatioita parantaakseen asiakaskokemusta ja houkutellakseen uusia asiakasryhmiä. Elokuvateatterialan menestys tulevaisuudessa riippuu kyvystä mukautua nopeasti muuttuvaan ympäristöön ja vastata kuluttajien odotuksiin, mikä edellyttää innovatiivisia ja asiakaslähtöisiä lähestymistapoja hinnoitteluun, teknologiaan ja palvelutarjontaan.
Teoreettinen viitekehys koostui kuluttajakäyttäytymisen, hintastrategian ja markkinadynamiikan teorioista, jotka auttavat ymmärtämään hintojen asettamisen vaikutuksia kuluttajan valintoihin ja elokuvateatterien toimintaympäristöön. Tutkimus toteutettiin strukturoituna kyselytutkimuksena, johon osallistui elokuvateatterikävijöitä eri puolilta Suomea. Lisäksi analysoitiin hintatietoja sekä kävijätilastoja usean vuoden ajalta. Tulokset osoittivat, että elokuvateatterilippujen keskihinnat ovat nousseet vuosien varrella, moni kuluttaja kokee hinnat liian korkeiksi, vaikka he arvostavatkin korkealaatuista elokuvakokemusta ja ovat valmiita maksamaan enemmän erityisistä elämyksellisistä lisäarvoista, kuten erikoisnäytöksistä ja premium-palveluista.
Tutkimuksen perusteella suositeltiin, että elokuvateatterit kehittävät joustavampia hinnoittelumalleja ja parantavat viestintäänsä lippupakettien ja alennusryhmien moninaisuudesta, korostaen eri hintavaihtoehtoja ja niiden tuomia lisäarvoja. Teattereiden tulisi myös hyödyntää teknologisia innovaatioita parantaakseen asiakaskokemusta ja houkutellakseen uusia asiakasryhmiä. Elokuvateatterialan menestys tulevaisuudessa riippuu kyvystä mukautua nopeasti muuttuvaan ympäristöön ja vastata kuluttajien odotuksiin, mikä edellyttää innovatiivisia ja asiakaslähtöisiä lähestymistapoja hinnoitteluun, teknologiaan ja palvelutarjontaan.