Käytetyn henkilöauton maahantuonnin kannattavuus
Vuokola, Petteri (2024)
Vuokola, Petteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423367
Tiivistelmä
Autojen maahantuonti on ollut Suomessa yleistä jo pitkään, ja auton ostamista ulkomailta onkin pidetty vaihtoehtoisena tapana auton hankinnalle. Oletuksena on ollut, että auton voi ostaa ulkomailta halvemmalla kuin mitä vastaava auto maksaisi Suomessa. Ulkomailta ostettujen autojen varusteita pidetään myös kattavampina kuin Suomessa myydyissä autoissa. Tästä muodostui kiinnostus opinnäytetyön aiheeseen ja maahantuonnin kannattavuuden selvittämiseen. Suomeen tuodaan autoja selvästi eniten Ruotsista ja Saksasta, jonka vuoksi tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan näihin kahteen maahan.
Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisen autoilun kehitystä ja autoiluun sovellettuja verotuskäytäntöjä. Lisäksi perehdyttiin maahantuonnista aiheutuneisiin kustannuksiin. Nämä kustannukset eriteltiin tuontimaan- ja tavan mukaan. Tutkimus toteutettiin pääosin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksessa muodostettiin hintavertailu, johon valittiin kaksi käytettyä autoa sekä Ruotsista, että Saksasta. Hintavertailussa selvitettiin ensiksi valittujen autojen kokonaiskustannukset, jonka jälkeen niitä verrattiin vastaaviin Suomessa myytäviin autoihin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat Ruotsissa ja Saksassa myynnissä olevissa autoissa olevan huomattavia hintaetuja Suomen automarkkinaan verrattuna. Säästö Suomi-autoihin verrattuna riippuu auton myyntihinnasta ja autoveron määrästä. Tutkimuksesta selvisi kalliimpien autojen maahantuonnin olevan taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto kuin halvempien autojen. Halvemmissa, noin 15 000 € maksavissa autoissa todettiin olevan vain vähän tai ei lainkaan säästöä vastaaviin Suomessa myytäviin autoihin verrattuna.
Tutkimuksessa todettiin, ettei kannattavuus kuitenkaan ole yksiselitteinen asia. Kannattavuus on paljolti riippuvainen prosessiin käytetystä ajasta. Auton hakeminen ulkomailta vie paljon aikaa ja vaatii suunnittelua, mikä tekee auton ostamisesta vaativampaa kuin sen ostaminen Suomesta. Kannattavuus riippuu myös siitä, onko matkan tarkoituksena pelkästään auton tuonti, vai tuodaanko auto eri syistä tehdyn matkan ohella.
Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisen autoilun kehitystä ja autoiluun sovellettuja verotuskäytäntöjä. Lisäksi perehdyttiin maahantuonnista aiheutuneisiin kustannuksiin. Nämä kustannukset eriteltiin tuontimaan- ja tavan mukaan. Tutkimus toteutettiin pääosin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksessa muodostettiin hintavertailu, johon valittiin kaksi käytettyä autoa sekä Ruotsista, että Saksasta. Hintavertailussa selvitettiin ensiksi valittujen autojen kokonaiskustannukset, jonka jälkeen niitä verrattiin vastaaviin Suomessa myytäviin autoihin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat Ruotsissa ja Saksassa myynnissä olevissa autoissa olevan huomattavia hintaetuja Suomen automarkkinaan verrattuna. Säästö Suomi-autoihin verrattuna riippuu auton myyntihinnasta ja autoveron määrästä. Tutkimuksesta selvisi kalliimpien autojen maahantuonnin olevan taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto kuin halvempien autojen. Halvemmissa, noin 15 000 € maksavissa autoissa todettiin olevan vain vähän tai ei lainkaan säästöä vastaaviin Suomessa myytäviin autoihin verrattuna.
Tutkimuksessa todettiin, ettei kannattavuus kuitenkaan ole yksiselitteinen asia. Kannattavuus on paljolti riippuvainen prosessiin käytetystä ajasta. Auton hakeminen ulkomailta vie paljon aikaa ja vaatii suunnittelua, mikä tekee auton ostamisesta vaativampaa kuin sen ostaminen Suomesta. Kannattavuus riippuu myös siitä, onko matkan tarkoituksena pelkästään auton tuonti, vai tuodaanko auto eri syistä tehdyn matkan ohella.