Rikosasioiden perehdytyksen muotoilu tuomioistuimessa
Saarinen, Meiju-Riikka (2024)
Saarinen, Meiju-Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623471
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutetun kehittämistyön tavoitteena oli luoda Itä-Uudenmaan käräjäoikeudelle toimiva ja oppimista tukeva rikosasioiden yleisperehdytys sähköiseen oppimisympäristöön. Kehittämistyössä tutkittiin sitä, millaisilla tavoilla ihmiset oppivat ja miten oppimisen tapoja voidaan hyödyntää itseopiskeltavassa sähköisessä oppimisympäristössä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia sitä, miten muotoilun keinoja hyödyntämällä voidaan saavuttaa oppijalle hänen oppimistaan tukeva sähköinen oppimisympäristö. Työn tarkoituksena oli löytää mahdollisimman tehokkaat keinot ja tavat luoda rikosasioiden yleisperehdytys sähköiseen oppimisympäristöön.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys muodostuu oppimisesta, kognitiivisen oppimisen osa-alueista sekä oppimisesta sähköisessä oppimisympäristössä. Kyseessä on tutkimus, joka toteutettiin sovelletulla laadullisella tutkimusmenetelmällä. Kehittämistyössä tiedonkeruumenetelmänä on käytetty palvelumuotoilun prosessia ja sen menetelmiä, joista työssä hyödynnettiin ryhmätyöpajaa, luotainta, oppijaprofiileja, oppimispolkua ja prototypointia.
Kehittämistyön tulokset osoittavat, että perehdytysprosessi tulisi olla yhtenäinen polkumainen kokonaisuus, joka huomioi sähköisen rikosasioiden perehdytyksen lisäksi kaiken perehdytyksen myös sen ulkopuolella. Tällaisella kokonaisvaltaisella suunnittelulla olisi oppimisen kannalta parhaimmat tulokset perehdytyksessä ja siihen olisi hyvä panostaa toimeksiantajan organisaatiossa ensisijaisesti. Kehittämistyön perusteella voitiin päätellä rikosasioiden sähköisen oppimisympäristön vaativan huolellista suunnittelua ja työstämistä. Oppimisympäristössä on mahdollista tukea oppimista erilaisin keinoin, joita hyödyntämällä voidaan saada oppija sisäistämään tiedot paremmin.
Kehittämistyön tuloksena ongelmaan löytyi kahden eri osa-alueen ratkaisuehdotus, joiden kautta oppimisympäristön käytännön luominen kokonaisuudessaan on helpompaa toimeksiantajalle tulevaisuudessa. Ensimmäisenä ratkaisuehdotuksena työssä esitetään rikosasioiden perehdytyksen rakentamista omana rikosasioiden kokonaisuutena sisältäen kaiken tarpeellisen koskien rikosasioiden perehdytystä. Lisäksi perehdytyksen luomisen tueksi on luotu perehdytyksen muistilista. Kehittämistyön toinen ratkaisuehdotus koskee rikosasioiden oppimisympäristön rakentamiseen liittyviä tekijöitä, jotka auttavat ja tukevat perehtyjää oppimisessa.
Rikosasioiden perehdytyksen luominen on haasteellinen ja laaja kokonaisuus, joka edellyttää huolellista suunnittelua ja eri elementtien yhteensovittamista. Perehdytysprosessin tulee olla yhtenäinen kokonaisuus, joka hyödyntää erilaisia oppimismenetelmiä ja -tapoja. Sähköisen oppimisympäristön rakenne ja sisältö ovat keskeisessä roolissa, ja niitä tulee kehittää ja testata. Oppimista tukevat elementit ovat tärkeitä oppimisprosessin onnistumiselle.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys muodostuu oppimisesta, kognitiivisen oppimisen osa-alueista sekä oppimisesta sähköisessä oppimisympäristössä. Kyseessä on tutkimus, joka toteutettiin sovelletulla laadullisella tutkimusmenetelmällä. Kehittämistyössä tiedonkeruumenetelmänä on käytetty palvelumuotoilun prosessia ja sen menetelmiä, joista työssä hyödynnettiin ryhmätyöpajaa, luotainta, oppijaprofiileja, oppimispolkua ja prototypointia.
Kehittämistyön tulokset osoittavat, että perehdytysprosessi tulisi olla yhtenäinen polkumainen kokonaisuus, joka huomioi sähköisen rikosasioiden perehdytyksen lisäksi kaiken perehdytyksen myös sen ulkopuolella. Tällaisella kokonaisvaltaisella suunnittelulla olisi oppimisen kannalta parhaimmat tulokset perehdytyksessä ja siihen olisi hyvä panostaa toimeksiantajan organisaatiossa ensisijaisesti. Kehittämistyön perusteella voitiin päätellä rikosasioiden sähköisen oppimisympäristön vaativan huolellista suunnittelua ja työstämistä. Oppimisympäristössä on mahdollista tukea oppimista erilaisin keinoin, joita hyödyntämällä voidaan saada oppija sisäistämään tiedot paremmin.
Kehittämistyön tuloksena ongelmaan löytyi kahden eri osa-alueen ratkaisuehdotus, joiden kautta oppimisympäristön käytännön luominen kokonaisuudessaan on helpompaa toimeksiantajalle tulevaisuudessa. Ensimmäisenä ratkaisuehdotuksena työssä esitetään rikosasioiden perehdytyksen rakentamista omana rikosasioiden kokonaisuutena sisältäen kaiken tarpeellisen koskien rikosasioiden perehdytystä. Lisäksi perehdytyksen luomisen tueksi on luotu perehdytyksen muistilista. Kehittämistyön toinen ratkaisuehdotus koskee rikosasioiden oppimisympäristön rakentamiseen liittyviä tekijöitä, jotka auttavat ja tukevat perehtyjää oppimisessa.
Rikosasioiden perehdytyksen luominen on haasteellinen ja laaja kokonaisuus, joka edellyttää huolellista suunnittelua ja eri elementtien yhteensovittamista. Perehdytysprosessin tulee olla yhtenäinen kokonaisuus, joka hyödyntää erilaisia oppimismenetelmiä ja -tapoja. Sähköisen oppimisympäristön rakenne ja sisältö ovat keskeisessä roolissa, ja niitä tulee kehittää ja testata. Oppimista tukevat elementit ovat tärkeitä oppimisprosessin onnistumiselle.