Ensiaputapahtuma Riihimäen Karan koulun 10. luokkalaisille
Vihavainen, Tommi; Pitkänen, Soila (2015)
Vihavainen, Tommi
Pitkänen, Soila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121193
Tiivistelmä
Opinnäytetyönämme toteutimme ensiaputapahtuman Riihimäen Karan Koulun 10. luokalle. Tapahtuman tavoite oli edistää kohderyhmämme ensiaputaitoja ja -tietämystä akuuteissa tilanteissa toimimisesta. Sen tarkoitus oli kartoittaa tapahtumaan osallistujien ensiapuosaamista ja –valmiuksia, lisätä kyseisiä valmiuksia ja kartoittaa vastaavanlaisten tapahtumien tarpeellisuutta tulevaisuudessa. Tapahtuman sisällöksi valikoitiin laaja joukko erilaisia ensiaputilanteita, joihin tavallinen nuori voisi arkielämässä joutua, joskin lähinnä rajallisten aikaresurssien takia sisältö jouduttiin karsimaan neljään pääelementtiin: tajuttoman kylkiasentoon asettamiseen, painelu-puhalluselvytykseen, haavojen sitomiseen ja nyrjähdysten sekä revähdysten hoitoon. Kyseinen koulu valikoitui tapahtuman kohteeksi sen tapahtumaan osoittaman kiinnostuksen vuoksi, ja ajatus 10. luokan osallistumisesta tapahtumaan oli myös koululta lähtöisin. Tapahtumassa käytetty harjoitteluvälineistö saatiin auliisti käyttöön Laurean simulaatioluokan tarpeistosta. Myös yhteistyötä Suomen Punaisen Ristin kanssa kaavailtiin, joskaan tämä ei toteutunut suunnitellulla tavalla.
Jo tapahtuman suunnitelmavaiheessa päätettiin keskittyä tapahtumassa teorian sijasta harjoitteisiin. Tämä siksi että käytännön osaamisen katsottiin hyödyttävän kohderyhmän nuoria ensiaputilanteessa teoriatietoa enemmän, ja lisäksi sen uskottiin olevan kohderyhmälle miellyttävämmin omaksuttavissa, koska oppilaiden tavalliset koulupäivät painottuvat teoriaopetukseen. Tämän vuoksi teoriatiedon päätettiin olevan tapahtumassa lähinnä käytännön harjoitteita tukevan taustatiedon ominaisuudessa, vaikka käytännön harjoitteet tietenkin suunniteltiin aiheesta saatavan tutkimustiedon pohjalta.
Itse tapahtuma toteutettiin koululla tiistaina 21.10.2014 ja se toteutettiin kahtena 45 minuutin tuokiona, joiden välissä oli 10 minuutin tauko. Oppilaat osallistuivat kaikkiin käytännön harjoituksiin sekä keskustelivat aktiivisesti aiheesta, joskin osa hieman vaihtelevasti. Tapahtumasta antamassaan kirjallisessa palautteessa he ilmoittivat pitäneensä tapahtumasta ja kokevansa sen lisänneen heidän ensiapuvalmiuksiaan. Lisäksi kiitosta sai tapahtuman ohjaajien ohjaustapa, ja tapahtuma sai opiskelijoilta sekä sitä seuranneelta luokan opettajalta hyvän kokonaisarvosanan, joskin luokan opettaja olisi mielellään lisännyt tapahtuman aihealueisiin myös palovammojen ensiavun.
Tapahtuman palautteessa selvitettiin myös oppilaiden kantaa ensiapuopetuksen lisäämiseen peruskouluissa, ja tämä sai varovaista kannatusta. Vaikka palautekyselyn perusteella oppilaat kokivat ensiapuvalmiutensa jo ennen tapahtumaa kohtalaisiksi ja kaikki ilmoittivat saaneensa ensiapuopetusta muodossa tai toisessa, joten luotettavaa johtopäätöstä vastaavanlaisten tapahtumien laajemman järjestämisen eduista ei voitane tehdä edellä mainittujen seikkojen sekä kohderyhmän pienen koon takia. Myös oppilaiden kiinnostuksen tapahtumaa kohtaan voidaan katsoa johtuneen joko aidosta kiinnostuksesta ensiaputaitojen oppimista kohtaan tai pelkästä mieltymyksestä tapahtuman käytännönläheiseen ohjaustapaan vastapainoksi oppilaiden teoriapainotteiselle opetukselle.
Jo tapahtuman suunnitelmavaiheessa päätettiin keskittyä tapahtumassa teorian sijasta harjoitteisiin. Tämä siksi että käytännön osaamisen katsottiin hyödyttävän kohderyhmän nuoria ensiaputilanteessa teoriatietoa enemmän, ja lisäksi sen uskottiin olevan kohderyhmälle miellyttävämmin omaksuttavissa, koska oppilaiden tavalliset koulupäivät painottuvat teoriaopetukseen. Tämän vuoksi teoriatiedon päätettiin olevan tapahtumassa lähinnä käytännön harjoitteita tukevan taustatiedon ominaisuudessa, vaikka käytännön harjoitteet tietenkin suunniteltiin aiheesta saatavan tutkimustiedon pohjalta.
Itse tapahtuma toteutettiin koululla tiistaina 21.10.2014 ja se toteutettiin kahtena 45 minuutin tuokiona, joiden välissä oli 10 minuutin tauko. Oppilaat osallistuivat kaikkiin käytännön harjoituksiin sekä keskustelivat aktiivisesti aiheesta, joskin osa hieman vaihtelevasti. Tapahtumasta antamassaan kirjallisessa palautteessa he ilmoittivat pitäneensä tapahtumasta ja kokevansa sen lisänneen heidän ensiapuvalmiuksiaan. Lisäksi kiitosta sai tapahtuman ohjaajien ohjaustapa, ja tapahtuma sai opiskelijoilta sekä sitä seuranneelta luokan opettajalta hyvän kokonaisarvosanan, joskin luokan opettaja olisi mielellään lisännyt tapahtuman aihealueisiin myös palovammojen ensiavun.
Tapahtuman palautteessa selvitettiin myös oppilaiden kantaa ensiapuopetuksen lisäämiseen peruskouluissa, ja tämä sai varovaista kannatusta. Vaikka palautekyselyn perusteella oppilaat kokivat ensiapuvalmiutensa jo ennen tapahtumaa kohtalaisiksi ja kaikki ilmoittivat saaneensa ensiapuopetusta muodossa tai toisessa, joten luotettavaa johtopäätöstä vastaavanlaisten tapahtumien laajemman järjestämisen eduista ei voitane tehdä edellä mainittujen seikkojen sekä kohderyhmän pienen koon takia. Myös oppilaiden kiinnostuksen tapahtumaa kohtaan voidaan katsoa johtuneen joko aidosta kiinnostuksesta ensiaputaitojen oppimista kohtaan tai pelkästä mieltymyksestä tapahtuman käytännönläheiseen ohjaustapaan vastapainoksi oppilaiden teoriapainotteiselle opetukselle.