Pankin strategisia valintoja kiristyvässä kilpailutilanteessa - case Suupohjan Osuuspankin Jurvan aluekonttorin sivukonttorit
Antila, Kirsi (2009)
Antila, Kirsi
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061923704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061923704
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Suupohjan Osuuspankin Jurvan aluekonttori. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko Jurvan aluekonttorin sivukonttoreiden mahdollinen lakkauttaminen oikea ratkaisu. Lisäksi tavoitteena oli selvittää sivukonttoreiden asiakkaiden pankkipalvelukäyttäytymistä ja kerätä mielipiteitä heidän pankkisuhteestaan sekä toivomuksia pankin toiminnan kehittämiseksi.
Pankkitutkimus tehtiin Jurvan sivukylien asukkaille. Heidän mielipiteensä ovat tärkeitä pankin tehdessä vaikeita päätöksiä. Pankkialalla tapahtuvat muutokset vaativat pankilta sopeutumista ja jatkuvaa kehittymistä kilpailussa mukana pysymiseksi.
Jurvan sivukonttoreiden asiakkaiden pankkipalvelukäyttäytyminen on hyvin perinteistä. Päivittäiset pankkiasiat halutaan hoitaa vielä konttorissa asioiden. Kilpailun kiristyminen vaatii kuitenkin strategisia ratkaisuja. Pankin suunnitelmissa onkin sivukonttoreiden hallittu purkaminen ensin aukioloaikoja sopeuttamalla. Tämä ratkaisu on asiakkaiden kannalta varmasti parempi, etenkin kun paikallisosuuspankin toiminta-ajatuksena on myös olla aidosti lähellä ihmistä.
Pankkitutkimus tehtiin Jurvan sivukylien asukkaille. Heidän mielipiteensä ovat tärkeitä pankin tehdessä vaikeita päätöksiä. Pankkialalla tapahtuvat muutokset vaativat pankilta sopeutumista ja jatkuvaa kehittymistä kilpailussa mukana pysymiseksi.
Jurvan sivukonttoreiden asiakkaiden pankkipalvelukäyttäytyminen on hyvin perinteistä. Päivittäiset pankkiasiat halutaan hoitaa vielä konttorissa asioiden. Kilpailun kiristyminen vaatii kuitenkin strategisia ratkaisuja. Pankin suunnitelmissa onkin sivukonttoreiden hallittu purkaminen ensin aukioloaikoja sopeuttamalla. Tämä ratkaisu on asiakkaiden kannalta varmasti parempi, etenkin kun paikallisosuuspankin toiminta-ajatuksena on myös olla aidosti lähellä ihmistä.