Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma startup-yritykselle
Kämäräinen, Linda; Grönberg, Nea (2024)
Kämäräinen, Linda
Grönberg, Nea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018738
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona startup-yritykselle. Tavoitteena on laatia konkreettinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka antaa markkinointiin selkeän perustan ja joka voidaan ottaa käyttöön heti. Suunnitelman avulla on tarkoitus tavoittaa kaksi toimeksiantajalle tärkeää kohderyhmää. Ensimmäinen kohderyhmä on 30–60-vuotiaat, remontoimisesta ja sisustamisesta kiinnostuneet yksityishenkilöt, joille remontointi on ajankohtaista seuraavan viiden vuoden aikana. Toinen kohderyhmä on Uudellamaalla toimivien sisätiloja rakentavien yritysten päättäjät ja yrittäjät, jotka toimivat esimerkiksi työmaavastaavina, -urakoitsijoina, -valvojina ja sisustussuunnittelijoina. Suunnitelmaan sisältyy myös ehdotuksia sisällöistä ja budjetista.
Teoriaosuus sisältää luvut markkinoinnista osana menestyvää liiketoimintaa, SOSTAC-mallin hyödyntämisestä markkinointisuunnitelman perustana, sosiaalisen median kanavista ja niiden lähitulevaisuuden trendeistä sekä markkinoinnin mittaamisesta. Toiminnallinen osuus pohjautuu SOSTAC-malliin, joka on kuusiosainen strateginen työkalu markkinoinnin jatkuvaan suunnitteluun ja toteutukseen. Malli koostuu nykytilan arvioinnista, tavoitteiden asettamisesta, strategiasta, jossa määritellään, miten tavoitteisiin päästään, taktiikasta, jolla tarkennetaan, miten strategia toteutetaan, konkreettisista toimenpiteistä ja seurannasta. Markkinointiviestinnän tärkeys korostuu digitalisaation myötä entisestään, sillä digitaaliset kanavat tarjoavat laajan ja välittömän yhteyden kohdeyleisöihin sekä mahdollisuuden personoida viestejä ja mitata niiden tehokkuutta reaaliajassa.
Teamsin välityksellä toteutettiin kahdeksan teemahaastattelua, neljä kuluttaja-asiakkaille ja neljä ammattilaisasiakkaille. Tutkimuksesta saatiin laadullista dataa kohderyhmän sosiaalisen median käyttäytymisestä. Tutkimustuloksia on käytetty sosiaalisen median markkinointisuunnitelman perustana.
Toiminnallisen osuuden lopputuotoksena valmistunut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma antaa valmiudet yrityksen markkinoinnille Facebookissa, LinkedInissä ja Instagramissa, jotka ovat kohderyhmälle teetetyn tutkimuksen perusteella ne kanavat, joista kohderyhmät tavoitetaan. Suunnitelma koostuu tilanneanalyysista, tavoitteista, strategiasta, taktiikasta, toimenpidesuunnitelmasta, seurannasta ja budjetista. Opinnäytetyön myötä toimeksiantajayritykselle valmistui sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka avulla se pääsee aloittamaan markkinointiaan sosiaalisessa mediassa. Suunnitelmaa ei toimeksiantajan pyynnöstä ole liitetty kokonaisuudessaan raporttiin, mutta sen sisältö esitellään yksityiskohtaisesti empiirisessä osiossa.
Teoriaosuus sisältää luvut markkinoinnista osana menestyvää liiketoimintaa, SOSTAC-mallin hyödyntämisestä markkinointisuunnitelman perustana, sosiaalisen median kanavista ja niiden lähitulevaisuuden trendeistä sekä markkinoinnin mittaamisesta. Toiminnallinen osuus pohjautuu SOSTAC-malliin, joka on kuusiosainen strateginen työkalu markkinoinnin jatkuvaan suunnitteluun ja toteutukseen. Malli koostuu nykytilan arvioinnista, tavoitteiden asettamisesta, strategiasta, jossa määritellään, miten tavoitteisiin päästään, taktiikasta, jolla tarkennetaan, miten strategia toteutetaan, konkreettisista toimenpiteistä ja seurannasta. Markkinointiviestinnän tärkeys korostuu digitalisaation myötä entisestään, sillä digitaaliset kanavat tarjoavat laajan ja välittömän yhteyden kohdeyleisöihin sekä mahdollisuuden personoida viestejä ja mitata niiden tehokkuutta reaaliajassa.
Teamsin välityksellä toteutettiin kahdeksan teemahaastattelua, neljä kuluttaja-asiakkaille ja neljä ammattilaisasiakkaille. Tutkimuksesta saatiin laadullista dataa kohderyhmän sosiaalisen median käyttäytymisestä. Tutkimustuloksia on käytetty sosiaalisen median markkinointisuunnitelman perustana.
Toiminnallisen osuuden lopputuotoksena valmistunut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma antaa valmiudet yrityksen markkinoinnille Facebookissa, LinkedInissä ja Instagramissa, jotka ovat kohderyhmälle teetetyn tutkimuksen perusteella ne kanavat, joista kohderyhmät tavoitetaan. Suunnitelma koostuu tilanneanalyysista, tavoitteista, strategiasta, taktiikasta, toimenpidesuunnitelmasta, seurannasta ja budjetista. Opinnäytetyön myötä toimeksiantajayritykselle valmistui sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka avulla se pääsee aloittamaan markkinointiaan sosiaalisessa mediassa. Suunnitelmaa ei toimeksiantajan pyynnöstä ole liitetty kokonaisuudessaan raporttiin, mutta sen sisältö esitellään yksityiskohtaisesti empiirisessä osiossa.