Kunderna i Fokus - kulturens inverkan på kundnärhet, kundtillfredsställelse och företags representanter
Grankulla, Madeleine; Melin, Malin (2009)
Grankulla, Madeleine
Melin, Malin
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062023768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062023768
Tiivistelmä
Oy KWH Plast Ab, affärsenheten PAC i Jakobstad fungerade som uppdragsgivare för vårt arbete och vår undersökning. Oy KWH Plast Ab består av tre affärsenheter: Stationery, PAC och Label. Affärsenheten PAC tillverkar förpackningsfilmer för livsmedelsindustrin och formsprutade förpackningar.
I den empiriska delen av examensarbetet behandlade vi kundnärhet, kundtillfredsställelse, företagets globala representanter och interkulturell kommunikation. I kapitlet företagets globala representanter och interkulturell kommunikation avhandlade vi vad interkulturell kommunikation innebär, olika kulturer och kulturskillnader samt hur dessa påverkar företagets globala representanter. Kundnärhet behandlar segmentering, kundrelationer och kundlönsamhet. Kundtillfredsställelse bearbetar kvalitet, pris, lojalitet, reklamationer, nöjda och missnöjda kunder samt kundservice och kundvärdskap.
I den praktiska delen av examensarbetet gjorde vi en kundtillfredsställelseundersökning bland affärsenheten PAC:s kunder. Undersökningen gjordes som en webbenkät och sändes till följande länder: Finland, Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Schweiz, Österrike, Frankrike, England, Irland, Spanien, Italien och Benelux.
Genom vår undersökning fick vi kännedom om att affärsenheten PAC:s kunder anser att företaget har högt prissatta produkter, men en god produktkvalitet och produktutveckling samt ett gott produktutbud. Överlag ansåg kunderna att enheten som helhet är till belåtenhet, särskilt uppskattades kundservicen.
I den empiriska delen av examensarbetet behandlade vi kundnärhet, kundtillfredsställelse, företagets globala representanter och interkulturell kommunikation. I kapitlet företagets globala representanter och interkulturell kommunikation avhandlade vi vad interkulturell kommunikation innebär, olika kulturer och kulturskillnader samt hur dessa påverkar företagets globala representanter. Kundnärhet behandlar segmentering, kundrelationer och kundlönsamhet. Kundtillfredsställelse bearbetar kvalitet, pris, lojalitet, reklamationer, nöjda och missnöjda kunder samt kundservice och kundvärdskap.
I den praktiska delen av examensarbetet gjorde vi en kundtillfredsställelseundersökning bland affärsenheten PAC:s kunder. Undersökningen gjordes som en webbenkät och sändes till följande länder: Finland, Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Schweiz, Österrike, Frankrike, England, Irland, Spanien, Italien och Benelux.
Genom vår undersökning fick vi kännedom om att affärsenheten PAC:s kunder anser att företaget har högt prissatta produkter, men en god produktkvalitet och produktutveckling samt ett gott produktutbud. Överlag ansåg kunderna att enheten som helhet är till belåtenhet, särskilt uppskattades kundservicen.