The use of display windows to make people stop and shop
Kankkonen, Maria (2009)
Kankkonen, Maria
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423800
Tiivistelmä
Näyteikkuna ja näyteikkunoiden sommittelu ovat yrityksen käyntikortti ja niiden tarkoitus on viestittää tyyliä, sisältöä, hintoja ja tunteita. Näyteikkunat ovat taloudellisin markkinoinnin väline koska ne ovat näkyvillä ja käytettävissä ympäri vuorokauden. Näyteikkunat viihdyttävät jalankulkijoita ja esittävät saatavilla olevia tuotteita ja palveluja. Jos näyteikkunat ovat oikealla tavalla hyödynnettyjä lisäävät ne myyntiä.
Opinnäytetyön teoreettinen osa koostuu erilaisista näyteikkunoista ja tyyleistä, näyteikkuna mainonnasta, visuaalisesta mainonnasta sekä ostokäyttäytymisestä.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostui kyselylomakkeesta joka jaettiin 50 asiakkaalle sekä ihmisten ikkunaostokäyttäytymisen tarkkailusta. Tarkkailun tarkoitus oli olla tukena kyselylomakkeelle. Tutkimuksen tavoite oli selvittää kuluttajien mielipidetta näyteikkunoista eli miten usein he tekivät näyteikkunaostoksia, olivatko he yksin tai jonkun toisen seurassa. Vaikkuttivatko näyteikkunan tuotteet ostopäätökseen ja kuinka usein. Mitkä seikat olivat heidän mielestään tärkeitä/vähemmän tärkeitä näyteikkunoissa.
Opinnäytetyön teoreettinen osa koostuu erilaisista näyteikkunoista ja tyyleistä, näyteikkuna mainonnasta, visuaalisesta mainonnasta sekä ostokäyttäytymisestä.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostui kyselylomakkeesta joka jaettiin 50 asiakkaalle sekä ihmisten ikkunaostokäyttäytymisen tarkkailusta. Tarkkailun tarkoitus oli olla tukena kyselylomakkeelle. Tutkimuksen tavoite oli selvittää kuluttajien mielipidetta näyteikkunoista eli miten usein he tekivät näyteikkunaostoksia, olivatko he yksin tai jonkun toisen seurassa. Vaikkuttivatko näyteikkunan tuotteet ostopäätökseen ja kuinka usein. Mitkä seikat olivat heidän mielestään tärkeitä/vähemmän tärkeitä näyteikkunoissa.