Työkasvatus kotona ja päiväkodissa : "onneksi isovanhemmilla on aikaa leipoa ja tehdä ruokaa yhdessä lasten kanssa"
Pitkälä, Marjaana (2009)
Pitkälä, Marjaana
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423809
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on kartoittaa työkasvatuksen osuutta ja toteutumista varhaiskasvatuksessa. Selvitin työkasvatuksen nykyisen aseman ja toteutumisen päiväkodissa sekä lasten kotona. Tutkimukseni haastattelussa käytän kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselyn suoritan kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineiston keräsin päiväkodin lastentarhanopettajalle suunnatulla teemahaastatteluna sekä lasten vanhemmille suunnatulla kyselyllä. Kysely muodostui 14 monivalintakysymyksestä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä. Annoin kyselyjä kahdellekymmenelleviidelle vanhemmalle. Sain vastauksia 18 vanhemmalta. Analysoin teemahaastattelun litteroimalla haastattelun ja analysoimalla sisällön fenomenologisella lähestymistavalla. Kyselyn analysoin SPSS-tilasto-ohjelmalla.
Tutkimuksessa selvisi työkasvatuksen muuttaneen muotoaan nahkakenkien kiillotuksesta auton lasin rappaamiseen. Työkasvatuksen toteuttamisikä on korkealla. Vanhemmat ajattelevat noin kolme-neljä-vuotiaan olevan valmis työtoimintojen toteuttamiseen. Lisäksi jatkuva kiire ja materiaalien paljous vie oman lohkonsa työkasvatuksesta päiväkodissa ja kotona. Vanhemmat ja päiväkodin henkilökunta kokivat työkasvatuksen olevan tärkeää.
Tutkimuksessa selvisi työkasvatuksen muuttaneen muotoaan nahkakenkien kiillotuksesta auton lasin rappaamiseen. Työkasvatuksen toteuttamisikä on korkealla. Vanhemmat ajattelevat noin kolme-neljä-vuotiaan olevan valmis työtoimintojen toteuttamiseen. Lisäksi jatkuva kiire ja materiaalien paljous vie oman lohkonsa työkasvatuksesta päiväkodissa ja kotona. Vanhemmat ja päiväkodin henkilökunta kokivat työkasvatuksen olevan tärkeää.