Liturginen tanssi : Vesper kehittämishankkeena Isossakyrössä
Latvatalo, Marja-Liisa (2009)
Latvatalo, Marja-Liisa
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423811
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Liturginen tanssi Vesper kehittämishankkeena Isossakyrössä. Isossakyrössä kehittämishankkeena toteutettu vesper sisälsi liturgista tanssia. Vesperiin ja sen toteutukseen osallistuneilta kysyttiin heidän mielipidettään tanssin soveltuvuudesta jumalanpalveluselämään.
Vesperiin osallistui 65 henkilöä, joista kyselyyn vastasi 38 henkilöä. Seurakuntalaisten näkökulmaa edusti 28 vastausta ja 11 vastausta oli järjestelyihin osallistuneilta. Valtaosa vastaajista oli sitä mieltä, että tanssi soveltuu jumalanpalveluselämään joko hyvin 17 kpl, tai erittäin hyvin 16 kpl. Kaksi vastaajaa ei osannut kertoa mielipidettään ja kolmen mielestä tanssi soveltuu jumalanpalveluselämään huonosti.
Sanalliset kommentit paljastivat, että vastaajien tieto liturgisesta tanssista oli hyvin vähäistä. Hämmennystä aiheuttivat erityisesti sanan "tanssi" käyttö ja liikeilmaisun vähäeleisyys. Rauhallinen liikehdintä sai aikaan sekä hyväksyntää että pettymystä. Osa vastaajista jäi vielä pohtimaan näkemäänsä, eikä osannut ilmaista omaa mielipidettään heti vesperin jälkeen toteutetussa kyselyssä. Pettyneille tuntuivat olevan tutumpia vauhdikkaammat tanssin muodot, mutta ilahtuneet kokivat rauhalliset liikkeet kauniiksi ja teksteihin sopiviksi. Kokonaisuutta pidettiin hillittynä, hallittuna ja tarkkaavaisuutta lisäävänä. Joissakin vastauksissa tanssin todettiin syventäneen sanomaa ja korostaneen pyhyyden kokemusta.
Kristillisen tanssin historia on katkennut 1700-luvulla. Suomessa kirkkotanssi on alkanut elpyä uudelleen1960-luvun lopussa, mutta ennakkoluulot, tietämättömyys ja väärinkäsitykset eivät ole vielä väistyneet. Liturgisen tanssin kehittämiseksi tarvitaan sinnikästä asian esillä pitämistä, maltillisia toteutuksia, lisääntyvää koulutusta ja yhteistyötä tanssin ja liturgian asiantuntijoiden kesken.
Vesperiin osallistui 65 henkilöä, joista kyselyyn vastasi 38 henkilöä. Seurakuntalaisten näkökulmaa edusti 28 vastausta ja 11 vastausta oli järjestelyihin osallistuneilta. Valtaosa vastaajista oli sitä mieltä, että tanssi soveltuu jumalanpalveluselämään joko hyvin 17 kpl, tai erittäin hyvin 16 kpl. Kaksi vastaajaa ei osannut kertoa mielipidettään ja kolmen mielestä tanssi soveltuu jumalanpalveluselämään huonosti.
Sanalliset kommentit paljastivat, että vastaajien tieto liturgisesta tanssista oli hyvin vähäistä. Hämmennystä aiheuttivat erityisesti sanan "tanssi" käyttö ja liikeilmaisun vähäeleisyys. Rauhallinen liikehdintä sai aikaan sekä hyväksyntää että pettymystä. Osa vastaajista jäi vielä pohtimaan näkemäänsä, eikä osannut ilmaista omaa mielipidettään heti vesperin jälkeen toteutetussa kyselyssä. Pettyneille tuntuivat olevan tutumpia vauhdikkaammat tanssin muodot, mutta ilahtuneet kokivat rauhalliset liikkeet kauniiksi ja teksteihin sopiviksi. Kokonaisuutta pidettiin hillittynä, hallittuna ja tarkkaavaisuutta lisäävänä. Joissakin vastauksissa tanssin todettiin syventäneen sanomaa ja korostaneen pyhyyden kokemusta.
Kristillisen tanssin historia on katkennut 1700-luvulla. Suomessa kirkkotanssi on alkanut elpyä uudelleen1960-luvun lopussa, mutta ennakkoluulot, tietämättömyys ja väärinkäsitykset eivät ole vielä väistyneet. Liturgisen tanssin kehittämiseksi tarvitaan sinnikästä asian esillä pitämistä, maltillisia toteutuksia, lisääntyvää koulutusta ja yhteistyötä tanssin ja liturgian asiantuntijoiden kesken.