Kunnonpaikan hyvinvointimatkailupalveluiden kehittäminen
Hakkarainen, Marjut (2009)
Hakkarainen, Marjut
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423815
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisessä ajattelumallissa otetaan selvää kaupanteon toisesta osapuolesta sen tarpeista ja toiveista. Matkailussa asiakkaan tarpeet muodostuvat niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat asiakkaan matkustuspäätöksiin. Tarpeet muodostuvat myös niistä toiveista ja odotuksista, joita hän asettaa matkalleen sekä sen aikana käyttämilleen palveluille ja tuotteille. Menestymisen ajatellaan syntyvän siitä miten hyvin yritys pystyy sopeutumaan kysynnän tarpeisiin.
Asiakkaiden tarpeiden tyydyttäminen kilpailukykyisellä tavalla edellyttää asiakkaiden tarpeiden, motiivien sekä kuluttajakäyttäytymisen tuntemusta. Lähtökohtana on se mitä asiakas haluaa tai saattaisi haluta ostaa. Koko organisaation on myös otettava vastuu asiakkaiden tarpeista ja sopeutettava palvelutarjonta sekä toimintatavat niiden mukaisesti.
Opinnäytetyöni aihe oli kylpylähotelli Kunnonpaikan hyvinvointimatkailupalveluiden kehittäminen. Työn teoriaosassa käsiteltiin hyvinvointimatkailua, matkailutuotetta palveluna, kuluttajakäyttäytymistä, segmentointia sekä asiakaslähtöistä tuotekehitysprosessia. Empiirinen osa muodostui Kunnonpaikan asiakkaille suunnatusta Survey-kyselystä, jonka tavoitteena oli selvittää mistä hyvinvointimatkailupalvelun elementeistä asiakkaat olivat kiinnostuneita. Asiakaskyselyn tarkoitus oli toimia tuotekehityksen pohjana.
Tutkimus osoitti, että selkeää hajontaa asiakkaiden mielenkiinnon kohteissa ei ollut. Mutta huomionarvoista oli se, että suurin osa vastanneista asiakkaista oli seniori-ikäisiä.
Asiakkaiden tarpeiden tyydyttäminen kilpailukykyisellä tavalla edellyttää asiakkaiden tarpeiden, motiivien sekä kuluttajakäyttäytymisen tuntemusta. Lähtökohtana on se mitä asiakas haluaa tai saattaisi haluta ostaa. Koko organisaation on myös otettava vastuu asiakkaiden tarpeista ja sopeutettava palvelutarjonta sekä toimintatavat niiden mukaisesti.
Opinnäytetyöni aihe oli kylpylähotelli Kunnonpaikan hyvinvointimatkailupalveluiden kehittäminen. Työn teoriaosassa käsiteltiin hyvinvointimatkailua, matkailutuotetta palveluna, kuluttajakäyttäytymistä, segmentointia sekä asiakaslähtöistä tuotekehitysprosessia. Empiirinen osa muodostui Kunnonpaikan asiakkaille suunnatusta Survey-kyselystä, jonka tavoitteena oli selvittää mistä hyvinvointimatkailupalvelun elementeistä asiakkaat olivat kiinnostuneita. Asiakaskyselyn tarkoitus oli toimia tuotekehityksen pohjana.
Tutkimus osoitti, että selkeää hajontaa asiakkaiden mielenkiinnon kohteissa ei ollut. Mutta huomionarvoista oli se, että suurin osa vastanneista asiakkaista oli seniori-ikäisiä.