Lasten painonhallinnan ja liikkumisen tukeminen
Kuivalainen, Alli; Allamo, Emilia (2024)
Kuivalainen, Alli
Allamo, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062023783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062023783
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yhteistyökumppanikoululle videomuotoinen taukoliikuntatuokio. Opinnäytetyön tavoitteena oli innostaa lapsia liikkumaan sekä antaa koululle työkaluja liikkumisen lisäämiseksi ja painonhallinnan tueksi. Opinnäytetyön tietoperustassa on kuvattu lasten painonhallinnan pääpiirteitä, tavoitteita ja keinoja, alakouluikäisten fyysistä aktiivisuutta ja liikuntaa, liikkumisen merkitystä lasten hyvinvoinnille sekä liikkumiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi käsitellään koulun ja terveydenhoitajan rooleja lasten painonhallinnassa ja liikuntatottumusten tukemisessa. Lähteinä teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin muun muassa kansallisia liikkumisen ja hyvinvoinnin suosituksia.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi noin neljän minuutin kestoinen taukoliikuntavideo, joka koostettiin suunnittelutyökalu Canvalla. Videon tavoitteena oli toimia taukoliikuntana koulupäivien aikana luokkahuoneissa toteutettavaksi oppituntien lomassa. Videon suunnittelun lähtökohtina oli soveltuvuus pieneenkin tilaan, välineettömyys sekä eri tasoisten liikkujien huomioiminen. Video sisältää kahdeksan erilaista seisten tehtävää liikettä, jotka aktivoivat monipuolisesti eri lihasryhmiä, keskittyen istuessa passivoituviin ja rasittuviin lihaksiin.
Tehty video esiteltiin työelämäkumppanille sekä kahdelle luokalle, joilta pyydettiin palautetta. Palautteeseen vastasi seitsemän oppilasta ja yksi opettaja. Opettajan palautteen mukaan video oli liikkumaan innostava ja oppilaiden vireystaso nousi taukoliikunnan myötä. Taukoliikunnan käyttämistä talvisin kannatettiin opettajan puolelta.
Jatkokehittämisehdotuksina esitettiin, että peruskoululaisille tuotettaisiin monipuolisia taukoliikuntavideoita koulupäivien aikana käytettäväksi, sekä lisää materiaalia, tietoa ja tutkimuksia lasten taukoliikunnan vaikutuksista ja merkityksestä niin terveydenhoitajille, opetushenkilökunnalle, kuin muillekin ammattiryhmille.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi noin neljän minuutin kestoinen taukoliikuntavideo, joka koostettiin suunnittelutyökalu Canvalla. Videon tavoitteena oli toimia taukoliikuntana koulupäivien aikana luokkahuoneissa toteutettavaksi oppituntien lomassa. Videon suunnittelun lähtökohtina oli soveltuvuus pieneenkin tilaan, välineettömyys sekä eri tasoisten liikkujien huomioiminen. Video sisältää kahdeksan erilaista seisten tehtävää liikettä, jotka aktivoivat monipuolisesti eri lihasryhmiä, keskittyen istuessa passivoituviin ja rasittuviin lihaksiin.
Tehty video esiteltiin työelämäkumppanille sekä kahdelle luokalle, joilta pyydettiin palautetta. Palautteeseen vastasi seitsemän oppilasta ja yksi opettaja. Opettajan palautteen mukaan video oli liikkumaan innostava ja oppilaiden vireystaso nousi taukoliikunnan myötä. Taukoliikunnan käyttämistä talvisin kannatettiin opettajan puolelta.
Jatkokehittämisehdotuksina esitettiin, että peruskoululaisille tuotettaisiin monipuolisia taukoliikuntavideoita koulupäivien aikana käytettäväksi, sekä lisää materiaalia, tietoa ja tutkimuksia lasten taukoliikunnan vaikutuksista ja merkityksestä niin terveydenhoitajille, opetushenkilökunnalle, kuin muillekin ammattiryhmille.