Turvallisuussuositusten käsittelyprosessin kehittäminen sosiaali- ja terveysministeriössä
Saarinen, Markku (2024)
Saarinen, Markku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423794
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Onnettomuustutkintakeskuksen ja sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Tarkoituksena on selvittää, miten Onnettomuustutkintakeskuksen antamia turvallisuussuosituksia käsitellään sosiaali- ja terveysministeriössä ja onko turvallisuussuositusten sisällössä kehitettävää. Tavoitteena on tuottaa tietoa ja uusia näkökulmia turvallisuussuositusten käsittely-, toimeenpano- ja seurantaprosessin kehittämiseksi sosiaali- ja terveysministeriössä, sekä tuottaa Onnettomuustutkintakeskukselle tietoa turvallisuussuositusten sisällön kehittämiseksi. Opinnäytetyöni tutkimuksellinen viitekehys muodostui Onnettomuustutkintakeskuksen turvallisuussuositusten (n=79) tutkimisesta ja asiantuntijahaastatteluista (n=7). Aineisto analysoitiin sisältöanalyysinä.
Asiakirja-aineiston ja haastattelujen analyysissa havaittiin, että suositusten käsittely, toimeenpano ja niiden seuranta ei toteudu tällä hetkellä sosiaali- ja terveysministeriössä systemaattisesti. Turvallisuussuositusten käsittelyssä myös sidosryhmäyhteistyö saattaa jäädä vajaaksi. Suositusten toimeenpanoa koskeva päätöksenteko ei ole selkeää, eikä suosituksia automaattisesti käsitellä ministeriön johtoryhmissä. Tulokset antavat viitteitä, että kokonaiskuva suosituksista tai niiden toteutumisesta ei ole selkeä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan esittää seuraavia kehittämisehdotuksia. Sosiaali- ja terveysministeriön tulisi luoda prosessi turvallisuussuositusten käsittelyyn, toimeenpanoon ja seurantaan. Prosessilla tulisi olla selkeä omistaja, jolla olisi käsittelyn ja seurannan osalta kokonaiskuva ja koordinointivastuu. Raportoinnin tulisi olla systemaattista osastojen tai ministeriön johtoryhmissä. Onnettomuustutkintakeskuksen tulisi varmistaa prosessiensa osalta, että suosituksen kohteena oleva organisaatio otetaan mukaan riittävän varhaisessa vaiheessa ennen suositusten antamista. Suosituksissa käytettävä terminologia tulisi olla riittävän selkeää ja niissä olisi kerrottava selkeästi ne toimenpiteet, joita suosituksessa esitetään toteutettavaksi.
Asiakirja-aineiston ja haastattelujen analyysissa havaittiin, että suositusten käsittely, toimeenpano ja niiden seuranta ei toteudu tällä hetkellä sosiaali- ja terveysministeriössä systemaattisesti. Turvallisuussuositusten käsittelyssä myös sidosryhmäyhteistyö saattaa jäädä vajaaksi. Suositusten toimeenpanoa koskeva päätöksenteko ei ole selkeää, eikä suosituksia automaattisesti käsitellä ministeriön johtoryhmissä. Tulokset antavat viitteitä, että kokonaiskuva suosituksista tai niiden toteutumisesta ei ole selkeä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan esittää seuraavia kehittämisehdotuksia. Sosiaali- ja terveysministeriön tulisi luoda prosessi turvallisuussuositusten käsittelyyn, toimeenpanoon ja seurantaan. Prosessilla tulisi olla selkeä omistaja, jolla olisi käsittelyn ja seurannan osalta kokonaiskuva ja koordinointivastuu. Raportoinnin tulisi olla systemaattista osastojen tai ministeriön johtoryhmissä. Onnettomuustutkintakeskuksen tulisi varmistaa prosessiensa osalta, että suosituksen kohteena oleva organisaatio otetaan mukaan riittävän varhaisessa vaiheessa ennen suositusten antamista. Suosituksissa käytettävä terminologia tulisi olla riittävän selkeää ja niissä olisi kerrottava selkeästi ne toimenpiteet, joita suosituksessa esitetään toteutettavaksi.