Estetiikka ja merkitykset omassa ohjaajantyössä
Kiviniemi, Mika (2009)
Kiviniemi, Mika
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062523841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062523841
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii kirjoittajan omaa teatteriestetiikkaa ohjaajan näkökulmasta. Teatteriestetiikan tutkimisessa painopiste on merkitysten muodostamisessa. Opinnäytetyön päämääränä on kirjoittajan oman esteettisen näkemyksen tiedostaminen ja kehittäminen. Opinnäytetyö pyrkii myös toimimaan hyödyllisenä materiaalina muille ensimmäisiä ohjauksiaan tekeville. Kirjoittajan teatteriestetiikkaa tarkastellaan kolmen erilaisen produktion kautta. Nämä ovat kirjoittajan ensimmäisenä ohjauksena ohjaama Juha Lehtolan näytelmä Mielen Kieli, Etelä-Pohjanmaan Opiston teatteritaiteen linjalle ohjattu monologinäytelmä Bar Tsehov ja lukioille suunnattu kiertävä monologiesitys Päivän poika.
Mielen Kielen tarkastelussa keskitytään omien ilmaisukeinojen kehittymiseen ensimmäisessä ohjaustyössä. Bar Tsehovin tarkastelussa korostuu pedagoginen näkökulma oman estetiikan toteuttamisessa ohjaajantyössä. Päivän pojan tarkastelussa näyttelijäntyö ja kirjoittaminen ovat osa ohjaajantyötä. Kirjoittajan näkemyksiä ja ratkaisuja produktioiden toteuttamisessa vertaillaan tunnettujen teatterintekijöiden ja tutkijoiden kirjoituksiin. LOpun pohdinnassa käydään läpi tutkimuksen aikana esiin tulleita havaintoja ja kirjoittajan oppimiskokemuksia.
Mielen Kielen tarkastelussa keskitytään omien ilmaisukeinojen kehittymiseen ensimmäisessä ohjaustyössä. Bar Tsehovin tarkastelussa korostuu pedagoginen näkökulma oman estetiikan toteuttamisessa ohjaajantyössä. Päivän pojan tarkastelussa näyttelijäntyö ja kirjoittaminen ovat osa ohjaajantyötä. Kirjoittajan näkemyksiä ja ratkaisuja produktioiden toteuttamisessa vertaillaan tunnettujen teatterintekijöiden ja tutkijoiden kirjoituksiin. LOpun pohdinnassa käydään läpi tutkimuksen aikana esiin tulleita havaintoja ja kirjoittajan oppimiskokemuksia.