Vastasyntyneen elvytys ja lapsen hoitoelvytys ensihoidossa : muistilistat ensihoitajaopiskelijoille LAB-oppaaseen
Kaksonen, Alisa (2024)
Kaksonen, Alisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062523851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062523851
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vastasyntyneen elvytys ja lapsen hoitoelvytys ensihoidossa. Työn tavoitteena oli etsiä viimeisin tieto vastasyntyneen hoidosta ja elvytyksestä sekä lapsen hoitoelvytyksestä ensihoidossa. Lisäksi työssä perehdyttiin lapsen vanhempien emotionaaliseen tukemiseen lapsen elvytystilanteessa ja mahdollisessa kuolemassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa LAB-ammattikorkeakoulun ensihoidon opiskelijoille tarkoitettuun LAB-oppaaseen osiot vastasyntyneen hoidosta ja elvytyksestä, lapsen hoitoelvytyksestä sekä vanhempien tukemisesta näissä tilanteissa. Työn toimeksiantajana oli LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikkö.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen konstruktivistista kehittämismallia. Teoriapohja koottiin käyttäen suomen- ja englanninkielisiä elvytyssuosituksia sekä ammattikirjallisuutta. Tuotokset testattiin opettajilla, ensihoitajaopiskelijoilla sekä valmistuneella ensihoitajalla. Testauksessa saatiin palautetta muistilistojen informaatiosta, lausemuodoista sekä graafisesta ilmeestä. Palautteen pohjalta tehtiin muutokset muistilistoihin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi LAB-oppaaseen muistilistat vastasyntyneen hoidosta ja vanhempien tukemisesta sekä kaaviot vastasyntyneen elvytyksestä ja lapsen hoitoelvytyksestä. Tuotokset luovutettiin LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikön käyttöön ja vastuu tuotoksien ajantasaisuudesta siirtyi heille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa LAB-ammattikorkeakoulun ensihoidon opiskelijoille tarkoitettuun LAB-oppaaseen osiot vastasyntyneen hoidosta ja elvytyksestä, lapsen hoitoelvytyksestä sekä vanhempien tukemisesta näissä tilanteissa. Työn toimeksiantajana oli LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikkö.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen konstruktivistista kehittämismallia. Teoriapohja koottiin käyttäen suomen- ja englanninkielisiä elvytyssuosituksia sekä ammattikirjallisuutta. Tuotokset testattiin opettajilla, ensihoitajaopiskelijoilla sekä valmistuneella ensihoitajalla. Testauksessa saatiin palautetta muistilistojen informaatiosta, lausemuodoista sekä graafisesta ilmeestä. Palautteen pohjalta tehtiin muutokset muistilistoihin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi LAB-oppaaseen muistilistat vastasyntyneen hoidosta ja vanhempien tukemisesta sekä kaaviot vastasyntyneen elvytyksestä ja lapsen hoitoelvytyksestä. Tuotokset luovutettiin LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikön käyttöön ja vastuu tuotoksien ajantasaisuudesta siirtyi heille.