"Tunnelma, tuoreus ja luottamus" : Kaalikioskin asiakaskeskeinen konseptointi
Saarnisto, Anna (2024)
Saarnisto, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062623862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062623862
Tiivistelmä
Ruoantuotannon kysymykset ja ruokahuoltovarmuus ovat sekä globaalisti, että paikallisesti ajankohtaisia teemoja. Tärkeää, mutta haasteellista, on tavoittaa ruokaketjussa kuluttajien tarpeet sekä ruoan hankintaan ja kulutukseen liittyvät piirteet. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa ymmärrystä asiakkaiden tarpeista, toiveista ja lähiruoan käyttämisestä monialaisten maatilojen kontekstissa nyt ja tulevaisuudessa. Tavoitteena oli kehittää ja monipuolistaa asiakeskeisesti palvelumuotoilun keinoin Nurmijärvellä sijaitsevan Vaihian tilan palvelukonseptia. Liiketoiminnan asiakaskeskeisellä kehittämisellä edesautetaan menestymisen edellytyksiä selviytyä muuttuvassa maailmassa.
Tutkimuksellisen kehittämisprosessin toivottiin tuottavan ideoita, suunnitelmia ja konkreettisia toimenpiteitä maatilan tuotteiden kuluttajamyynnin kehittämiseksi. Kehittämistyön teoreettisina lähtökohtina toimivat asiakaskeskeinen logiikka ja arvonluonti. Asiakaskeskeinen logiikka luo perustan yrityksen toiminnan kehittämiselle.
Tutkimuksellista kehittämistyötä tehtiin laadullisen tutkimuksen lähtökohtia ja palvelumuotoilun prosessia sekä menetelmiä hyödyntäen. Asiakasymmärrystä kerättiin olemassa olevien tutkimustulosten, asiakaskyselyn, haastattelujen ja havainnoin avulla. Ideointia ja konseptointia tehtiin vertaisanalyysin, kohdekäyntihavaintojen, teemahaastattelujen ja konseptin testauksen avulla. Laadullisen tutkimuksen tapaan aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysilla ja visualisoitiin eri tavoin kehittämistyön tueksi. Muotoiluajattelu toimintatapana sekä palvelumuotoilun menetelmät mahdollistivat luovan ajattelun ja ketterän kehittämisen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi konkreettinen maatilalla itsepalveluperiaatteelta toimiva lähiruokatuotteiden elämyksellinen suoramyyntipiste ”Kaalikioski”. Konseptia testattiin kesäkauden 2022 ajan. Konseptia arvioitiin asiakaskyselyn, palautteiden, suoran asiakasvuorovaikutuksen ja havaintojen perusteella. Jatkokehitystä tehtiin asiakkailta saadun palautteen, kehittämisehdotusten ja kokemusten perusteella sekä lähiruokatuottajien yhteiskehittämisen työpajamenetelmällä. Kaalikioski osoittautui kehittämisprosessin myötä moninaisia asiakastarpeita palvelevaksi konseptiksi, joka mahdollistaa asiakkailleen arvonluonnin edellytyksiä. Kaalikioskia voidaan edelleenkehittää ja ylläpitää yhdessä vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Asiakaskeskeinen logiikka ja palvelumuotoilu mahdollistaa monialaisen maatilayrittäjyyden kontekstissa uudenlaisen tavan ajatella asiakasta kaiken toiminnan keskiössä.
Tutkimuksellisen kehittämisprosessin toivottiin tuottavan ideoita, suunnitelmia ja konkreettisia toimenpiteitä maatilan tuotteiden kuluttajamyynnin kehittämiseksi. Kehittämistyön teoreettisina lähtökohtina toimivat asiakaskeskeinen logiikka ja arvonluonti. Asiakaskeskeinen logiikka luo perustan yrityksen toiminnan kehittämiselle.
Tutkimuksellista kehittämistyötä tehtiin laadullisen tutkimuksen lähtökohtia ja palvelumuotoilun prosessia sekä menetelmiä hyödyntäen. Asiakasymmärrystä kerättiin olemassa olevien tutkimustulosten, asiakaskyselyn, haastattelujen ja havainnoin avulla. Ideointia ja konseptointia tehtiin vertaisanalyysin, kohdekäyntihavaintojen, teemahaastattelujen ja konseptin testauksen avulla. Laadullisen tutkimuksen tapaan aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysilla ja visualisoitiin eri tavoin kehittämistyön tueksi. Muotoiluajattelu toimintatapana sekä palvelumuotoilun menetelmät mahdollistivat luovan ajattelun ja ketterän kehittämisen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi konkreettinen maatilalla itsepalveluperiaatteelta toimiva lähiruokatuotteiden elämyksellinen suoramyyntipiste ”Kaalikioski”. Konseptia testattiin kesäkauden 2022 ajan. Konseptia arvioitiin asiakaskyselyn, palautteiden, suoran asiakasvuorovaikutuksen ja havaintojen perusteella. Jatkokehitystä tehtiin asiakkailta saadun palautteen, kehittämisehdotusten ja kokemusten perusteella sekä lähiruokatuottajien yhteiskehittämisen työpajamenetelmällä. Kaalikioski osoittautui kehittämisprosessin myötä moninaisia asiakastarpeita palvelevaksi konseptiksi, joka mahdollistaa asiakkailleen arvonluonnin edellytyksiä. Kaalikioskia voidaan edelleenkehittää ja ylläpitää yhdessä vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Asiakaskeskeinen logiikka ja palvelumuotoilu mahdollistaa monialaisen maatilayrittäjyyden kontekstissa uudenlaisen tavan ajatella asiakasta kaiken toiminnan keskiössä.