Kohti ihmiskeskeistä suunnittelua : ohjelmistoyrityksen verkkokauppojen suunnitteluprosessin kehittäminen
Hieta, Pilvi (2024)
Hieta, Pilvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024063023917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024063023917
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli syventää ymmärrystä siitä, miten loppukäyttäjät ja heidän arvon muodostumisensa voidaan huomioida verkkokaupan suunnitteluprosessissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää käyttäjäkeskeinen verkkokaupan suunnitteluprosessi ja tuoda siihen menetelmiä, joiden avulla käyttäjäkeskeisyyttä voidaan vahvistaa. Tutkimuksellisen kehittämistyön toimeksiantajana oli suomalainen ohjelmistoalan yritys.
Työn tietoperustassa tarkastellaan arvonluontia palvelun asiakkaan näkökulmasta, ihmiskeskeisen suunnittelun periaatteita sekä digitaalisten palveluiden käytettävyyttä ja käytettävyystestausta. Tietoperustassa käsitellään myös muotoiluajattelua, joka tuo muotoilusta lähtöisin olevat ajatusmallit organisaatioiden kehittämiseen.
Kehittämistyössä tutkittiin toimeksiantajan nykyistä verkkokauppojen suunnitteluprosessia ja kehitettiin sitä palvelumuotoilun menetelmin. Kehittämisen prosessimallina käytettiin British Design Councilin Tuplatimantti-mallia. Työ aloitettiin havainnoimalla kahta toimeksiantajan asiakasyritykselleen järjestämää suunnittelutyöpajaa ja tekemällä taustatutkimusta toimeksiantajan verkkosivuilta. Lisätietoja suunnitteluprosessin vaiheista, etenemisestä ja työtehtävistä hankittiin haastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka tulosten perusteella muodostettiin verkkokauppojen nykyisen suunnitteluprosessin kuvaus. Lisäksi toimeksiantajan työntekijöille järjestettiin työpaja, jossa arvioitiin työkaluja, joiden avulla verkkokaupan loppukäyttäjät voidaan tuoda suunnitteluprosessin keskiöön.
Aineiston perusteella toimeksiantajan suunnitteluprosessista löytyi muotoiluajattelun mukaisia piirteitä ja suunnittelussa huomioitiin erityisesti verkkokaupan ostopolku sekä tekninen toiminnallisuus. Suunnittelu perustui suunnittelutiimin ammattitaitoon, kokemukseen ja alan parhaisiin käytänteisiin. Palvelun loppukäyttäjiä ei osallistettu suunnitteluun eikä palvelulle tehty käyttäjätestausta. Kehittämistehtävän tuloksena nykyiseen suunnitteluprosessiin lisättiin neljä työkalua (persoonat, palvelupolku, työpajat ja käyttäjätestaus), joiden avulla suunnitteluprosessin ihmiskeskeisyyttä voidaan tukea.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt suunnitteluprosessin kuvaus on selkeä ja siihen kuuluvien neljän monikäyttöisen työkalun käyttö vahvistaa prosessin käyttäjäkeskeisyyttä. Tuloksia voidaan hyödyntää myös toimeksiantajan verkkosivujen ja toiminnanohjausjärjestelmien suunnitteluprosessien kehittämisessä. Suunnitteluprosessin integroimiseen toimeksiantajan suunnitteluprosessiin annetaan opinnäytetyössä vinkkejä, mutta prosessin käyttöönotto on rajattu opinnäytetyön ulkopuolelle.
Työn tietoperustassa tarkastellaan arvonluontia palvelun asiakkaan näkökulmasta, ihmiskeskeisen suunnittelun periaatteita sekä digitaalisten palveluiden käytettävyyttä ja käytettävyystestausta. Tietoperustassa käsitellään myös muotoiluajattelua, joka tuo muotoilusta lähtöisin olevat ajatusmallit organisaatioiden kehittämiseen.
Kehittämistyössä tutkittiin toimeksiantajan nykyistä verkkokauppojen suunnitteluprosessia ja kehitettiin sitä palvelumuotoilun menetelmin. Kehittämisen prosessimallina käytettiin British Design Councilin Tuplatimantti-mallia. Työ aloitettiin havainnoimalla kahta toimeksiantajan asiakasyritykselleen järjestämää suunnittelutyöpajaa ja tekemällä taustatutkimusta toimeksiantajan verkkosivuilta. Lisätietoja suunnitteluprosessin vaiheista, etenemisestä ja työtehtävistä hankittiin haastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka tulosten perusteella muodostettiin verkkokauppojen nykyisen suunnitteluprosessin kuvaus. Lisäksi toimeksiantajan työntekijöille järjestettiin työpaja, jossa arvioitiin työkaluja, joiden avulla verkkokaupan loppukäyttäjät voidaan tuoda suunnitteluprosessin keskiöön.
Aineiston perusteella toimeksiantajan suunnitteluprosessista löytyi muotoiluajattelun mukaisia piirteitä ja suunnittelussa huomioitiin erityisesti verkkokaupan ostopolku sekä tekninen toiminnallisuus. Suunnittelu perustui suunnittelutiimin ammattitaitoon, kokemukseen ja alan parhaisiin käytänteisiin. Palvelun loppukäyttäjiä ei osallistettu suunnitteluun eikä palvelulle tehty käyttäjätestausta. Kehittämistehtävän tuloksena nykyiseen suunnitteluprosessiin lisättiin neljä työkalua (persoonat, palvelupolku, työpajat ja käyttäjätestaus), joiden avulla suunnitteluprosessin ihmiskeskeisyyttä voidaan tukea.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt suunnitteluprosessin kuvaus on selkeä ja siihen kuuluvien neljän monikäyttöisen työkalun käyttö vahvistaa prosessin käyttäjäkeskeisyyttä. Tuloksia voidaan hyödyntää myös toimeksiantajan verkkosivujen ja toiminnanohjausjärjestelmien suunnitteluprosessien kehittämisessä. Suunnitteluprosessin integroimiseen toimeksiantajan suunnitteluprosessiin annetaan opinnäytetyössä vinkkejä, mutta prosessin käyttöönotto on rajattu opinnäytetyön ulkopuolelle.