Diabeettinen retinopatia : oppimateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille
Komogorova, Aleksandra (2024)
Komogorova, Aleksandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024070123926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024070123926
Tiivistelmä
Diabetes on maailmanlaajuinen terveysongelma, joka koskee yhä useampia ihmisiä. Diabetes aiheuttaa monia komplikaatioita, kuten diabeettinen verkkokalvosairaus, joka vaikuttaa silmiin. Diabetekseen liittyvät kustannukset ovat merkittäviä, erityisesti ennenaikaisen eläköitymisen vuoksi. Laadukas hoito ja omahoidon tukeminen voi vähentää kustannuksia ja parantaa diabetesta sairastavien elämänlaatua ja työkykyä.
LAB-ammattikorkeakoulu oli yhteistyökumppani opinnäytetyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden tuntemusta diabeettisesta retinopatiasta, sen diagnostiikasta, hoidosta sekä ennaltaehkäisymenetelmistä ja sen kautta edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjausosaamista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä itseopiskelumateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille Moodlen verkkosivustolle. Moodlen verkkosivusto sisälsi Power Point -esityksen, aktivoivan ja dialogisuutta lisäävän teorian, tehtävän ja osaamista arvioivan osion. Opinnäytetyö toteutettiin toiminallisena työnä. Opinnäytetyö eteni lineaarisen mallin mukaan. Aineisto haettiin Google Scholar-, Finna- ja Duodecim-tietokannoista. Tuotoksen arvioitiin palautekyselyn avulla. Palautekysely tehtiin anonyymisti Google Forms -ohjelman kautta.
Palautekyselyssä käytettiin arviointiasteikkoa 1–5, jossa 1 vastasi täysin eri mieltä ja 5 vastasi täysin samaa mieltä. Kokonaisuudessa vastaajien määrä oli 9 henkilöä. Oppimateriaali sai pääosin erittäin positiivista palautetta eri osa-alueilta. Opiskelijat arvioivat opintojakson sisällön oppimisen tuen hyväksi, opintojakson selkeyttä ja kiinnostavuutta pidettiin vahvuuksina. Sairaanhoitajaopiskelijat arvostivat opintojakson visuaalisuutta, helppokäyttöisyyttä. Vuorovaikutteisuuden ja tehtävien vaativuuden osalta oppimateriaali sai heikompia tuloksia palautekyselyn perusteella. Diabetes is a global health issue affecting an increasing number of people. It leads to various complications, such as diabetic retinopathy, which affects the eyes. The costs associated with diabetes are significant, particularly due to premature retirement. High-quality care and support for self-management can reduce costs and improve the quality of life and workability of people with diabetes.
LAB University of Applied Sciences was a partner of the thesis. The goal of the thesis was to enhance nursing students' knowledge of diabetic retinopathy, its diagnosis, treatment, prevention methods, and thereby improve their counseling skills. The purpose was to create self-study material for nursing students on the Moodle platform. The Moodle platform included a PowerPoint presentation, interactive and dialogic theory, a task, and a competency assessment section. The thesis was carried out as a functional project, following a linear model. The material was retrieved from Google Scholar, Finna, and Duodecim databases.
Feedback was collected through a survey. The survey was a 1–5 rating scale, where 1 indicated strongly disagree and 5 indicated strongly agree. In total, 9 respondents participated. The learning material received mostly highly positive feedback across various areas. Students found the content supportive of learning, and clarity and interest were strengths. Nursing students appreciated the visual aspect and user-friendliness of the study module. Feedback survey results indicated weaker performance in terms of interactivity and task complexity regarding the learning material.
LAB-ammattikorkeakoulu oli yhteistyökumppani opinnäytetyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden tuntemusta diabeettisesta retinopatiasta, sen diagnostiikasta, hoidosta sekä ennaltaehkäisymenetelmistä ja sen kautta edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjausosaamista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä itseopiskelumateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille Moodlen verkkosivustolle. Moodlen verkkosivusto sisälsi Power Point -esityksen, aktivoivan ja dialogisuutta lisäävän teorian, tehtävän ja osaamista arvioivan osion. Opinnäytetyö toteutettiin toiminallisena työnä. Opinnäytetyö eteni lineaarisen mallin mukaan. Aineisto haettiin Google Scholar-, Finna- ja Duodecim-tietokannoista. Tuotoksen arvioitiin palautekyselyn avulla. Palautekysely tehtiin anonyymisti Google Forms -ohjelman kautta.
Palautekyselyssä käytettiin arviointiasteikkoa 1–5, jossa 1 vastasi täysin eri mieltä ja 5 vastasi täysin samaa mieltä. Kokonaisuudessa vastaajien määrä oli 9 henkilöä. Oppimateriaali sai pääosin erittäin positiivista palautetta eri osa-alueilta. Opiskelijat arvioivat opintojakson sisällön oppimisen tuen hyväksi, opintojakson selkeyttä ja kiinnostavuutta pidettiin vahvuuksina. Sairaanhoitajaopiskelijat arvostivat opintojakson visuaalisuutta, helppokäyttöisyyttä. Vuorovaikutteisuuden ja tehtävien vaativuuden osalta oppimateriaali sai heikompia tuloksia palautekyselyn perusteella.
LAB University of Applied Sciences was a partner of the thesis. The goal of the thesis was to enhance nursing students' knowledge of diabetic retinopathy, its diagnosis, treatment, prevention methods, and thereby improve their counseling skills. The purpose was to create self-study material for nursing students on the Moodle platform. The Moodle platform included a PowerPoint presentation, interactive and dialogic theory, a task, and a competency assessment section. The thesis was carried out as a functional project, following a linear model. The material was retrieved from Google Scholar, Finna, and Duodecim databases.
Feedback was collected through a survey. The survey was a 1–5 rating scale, where 1 indicated strongly disagree and 5 indicated strongly agree. In total, 9 respondents participated. The learning material received mostly highly positive feedback across various areas. Students found the content supportive of learning, and clarity and interest were strengths. Nursing students appreciated the visual aspect and user-friendliness of the study module. Feedback survey results indicated weaker performance in terms of interactivity and task complexity regarding the learning material.