Vieraskielisen hoitajaopiskelijan työntekijäkokemus sote-alalla : filippiiniläisten sairaanhoitajaopiskelijoiden työharjoittelukoke-muksia Päijät-Hämeen hyvinvointialueella
Lintunen, Claudio (2024)
Lintunen, Claudio
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080824094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080824094
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki mahdollisuuksia ulkomailla pätevöityneiden sairaanhoitajaopiskelijoiden työharjoittelukokemuksen parantamiseksi palvelumuotoilun näkökulmasta. Kohderyhmänä oli 16 filippiiniläistä LAB top-up-koulutusta suorittavaa hoitajaa. Työn toimeksiantajana toimi EU:n osarahoittama, LAB-ammattikorkeakoulun, Salpauksen ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueen Elma 2.0 -ryhmähanke, joka etsii ratkaisuja sote-alan kohtaanto-ongelmaan.
Tutkimuksessa etsitään ratkaisuja työntekijäkokemusten parantamiseksi osallistavan muotoilun menetelmin, kuten yhteiskehittämällä ideoita Sote-sprintti-suunnittelutapahtumassa. Opinnäytetyön kirjallisuuskatsaus tutkii eri kokemusten syntymiseen vaikuttavia ilmiöitä, menetelmiä ja teorioita. Tutkimus vertailee myös aiemmin kehitettyjä ratkaisuja, sekä tarkastelee transkulttuurisen hoitotyön ja palvelumuotoilun samankaltaisuuksia työntekijäkokemuksen yhteydessä.
Tulokset korostavat kliinisten ohjaajien osaamisen ja viestintävaikeuksien keskeistä roolia työntekijäkokemuksen syntymisessä. Monikulttuuriset taidot tunnistetaan hyödyllisiksi sekä suomalaisille työntekijöille, että ulkomaisille opiskelijoille. Tuloksena syntynyt Unelmaohjaaja-käyttäjäpersoona tiivistää tutkimuksen tulokset, esitellen harjoittelun ohjaajan tärkeimmät ominaisuudet. Ohjaajille ja opiskelijoille suunniteltiin mm. opetus- ja oppimistaitoja sekä kulttuurikompetenssia kehittävät, parannellut palvelupolut. The thesis explored opportunities to enhance the practical training experience of nurses qualified abroad from a service design perspective. The target group consisted of 16 Filipino nurses undergoing LAB top-up training. The project was commissioned by the Elma 2.0 project - a partially European Union funded collaboration project of LAB University of Applied Sciences, Salpaus Further Education, and Päijät-Häme Welfare Region, aimed at addressing workforce matching issues in the social and healthcare sector.
The study seeks solutions for improving employee experiences through participatory design methods, such as co-creating ideas at the Sote Sprint design event. The literature review covers various phenomena, methodologies, and theories influencing experience formation. Additionally, the research compares previously developed solutions in a benchmarking study and explores similarities between transcultural nursing and service design in the context of employee experience.
The results highlight the importance of competent clinical instructors and overcoming communication challenges in shaping the employee experience. Multicultural skills were identified as beneficial for both employees and foreign students. The resulting Dream Instructor user persona summarizes the key findings in a visual representation of the essential qualities of a culturally competent instructor. It can serve as a valuable tool in designing supervisor training programs and facilitating self- or peer-assessment in the workplace. Improved user journey maps were also designed for instructors and students to develop teaching and learning skills and cultural competence among other skills.
Tutkimuksessa etsitään ratkaisuja työntekijäkokemusten parantamiseksi osallistavan muotoilun menetelmin, kuten yhteiskehittämällä ideoita Sote-sprintti-suunnittelutapahtumassa. Opinnäytetyön kirjallisuuskatsaus tutkii eri kokemusten syntymiseen vaikuttavia ilmiöitä, menetelmiä ja teorioita. Tutkimus vertailee myös aiemmin kehitettyjä ratkaisuja, sekä tarkastelee transkulttuurisen hoitotyön ja palvelumuotoilun samankaltaisuuksia työntekijäkokemuksen yhteydessä.
Tulokset korostavat kliinisten ohjaajien osaamisen ja viestintävaikeuksien keskeistä roolia työntekijäkokemuksen syntymisessä. Monikulttuuriset taidot tunnistetaan hyödyllisiksi sekä suomalaisille työntekijöille, että ulkomaisille opiskelijoille. Tuloksena syntynyt Unelmaohjaaja-käyttäjäpersoona tiivistää tutkimuksen tulokset, esitellen harjoittelun ohjaajan tärkeimmät ominaisuudet. Ohjaajille ja opiskelijoille suunniteltiin mm. opetus- ja oppimistaitoja sekä kulttuurikompetenssia kehittävät, parannellut palvelupolut.
The study seeks solutions for improving employee experiences through participatory design methods, such as co-creating ideas at the Sote Sprint design event. The literature review covers various phenomena, methodologies, and theories influencing experience formation. Additionally, the research compares previously developed solutions in a benchmarking study and explores similarities between transcultural nursing and service design in the context of employee experience.
The results highlight the importance of competent clinical instructors and overcoming communication challenges in shaping the employee experience. Multicultural skills were identified as beneficial for both employees and foreign students. The resulting Dream Instructor user persona summarizes the key findings in a visual representation of the essential qualities of a culturally competent instructor. It can serve as a valuable tool in designing supervisor training programs and facilitating self- or peer-assessment in the workplace. Improved user journey maps were also designed for instructors and students to develop teaching and learning skills and cultural competence among other skills.