Kyykkykoulu liikunnallisesti passiivisille opiskelijoille
Heiskanen, Matias; Kukkonen, Ville; Sarkola, Sami (2024)
Heiskanen, Matias
Kukkonen, Ville
Sarkola, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081324136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081324136
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa liikunnallisestipassiivisille opiskelijoille suunnattu Kyykkykoulu, jonka tarkoituksena oli lisätä osallistujien lihasvoimaa, nopeusvoimaa ja arjen osallistumista. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Motiivi hyvinvointipalveluiden kanssa, joka on LAB-ammattikorkeakouluun kuuluva oppimisympäristö ja hyvinvointipalvelu.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyössä tutkittavana olivat liikunnallisesti passiiviset korkeakouluopiskelijat. Tiedonkeruumenetelminä opinnäytetyössä käytettiin alku- ja loppumittauksia. Mittauksissa käytettiin isometristä jalkaprässiä, hyppylevyä ja WHODAS 2.0-kyselylomaketta. Näillä kerättiin tietoa osallistujien alaraajojen maksimi- ja nopeusvoiman kehittymisestä, sekä osallistumisen muuttumisesta kahdeksan viikon interventiojakson aikana. Opinnäytetyössä kerättyä materiaalia analysoitiin määrällisesti.
Tutkimustulosten perusteella Kyykkykoulu lisäsi osallistujien alaraajojen maksimaallista lihasvoimaa ja nopeusvoimaa, sekä vähentämään vaikeuksia arjen osallistumisessa. Arjen osallistumisen vaikeuksia mittaavan WHODAS 2.0-kyselyn Liikkumisen ja Yhteisöllisen edustamisen osa-alueissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta.
Tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapeutin työssä suunniteltaessa harjoitusohjelmia liikunnallisesti passiivisille opiskelijoille. Tulokset osoittavat, että vastaavanlainen harjoittelu voi olla tehokas keino lisätä lihas- ja nopeusvoimaa tässä kohderyhmässä.
Pelkkä voimaharjoittelu ei välttämättä riitä parantamaan arjessa osallistumista, vaan muita harjoitteita ja lähestymistapoja tarvitaan. Kuitenkin voimaharjoittelu voi olla tehokas keino lisätä lihasvoimaa tässä kohderyhmässä. Jatkotutkimuksissa voisi selvittää, millainen yhdistelmä erilaisia harjoitteita (esim. voima, kestävyys, liikkuvuus) olisi optimaalinen liikunnallisesti passiivisten opiskelijoiden toimintakyvyn ja osallistumisen parantamiseksi. Myös ryhmäharjoittelun vaikutuksia osallistumiseen ja sosiaalisiin suhteisiin olisi tärkeää tutkia lisää.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyössä tutkittavana olivat liikunnallisesti passiiviset korkeakouluopiskelijat. Tiedonkeruumenetelminä opinnäytetyössä käytettiin alku- ja loppumittauksia. Mittauksissa käytettiin isometristä jalkaprässiä, hyppylevyä ja WHODAS 2.0-kyselylomaketta. Näillä kerättiin tietoa osallistujien alaraajojen maksimi- ja nopeusvoiman kehittymisestä, sekä osallistumisen muuttumisesta kahdeksan viikon interventiojakson aikana. Opinnäytetyössä kerättyä materiaalia analysoitiin määrällisesti.
Tutkimustulosten perusteella Kyykkykoulu lisäsi osallistujien alaraajojen maksimaallista lihasvoimaa ja nopeusvoimaa, sekä vähentämään vaikeuksia arjen osallistumisessa. Arjen osallistumisen vaikeuksia mittaavan WHODAS 2.0-kyselyn Liikkumisen ja Yhteisöllisen edustamisen osa-alueissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta.
Tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapeutin työssä suunniteltaessa harjoitusohjelmia liikunnallisesti passiivisille opiskelijoille. Tulokset osoittavat, että vastaavanlainen harjoittelu voi olla tehokas keino lisätä lihas- ja nopeusvoimaa tässä kohderyhmässä.
Pelkkä voimaharjoittelu ei välttämättä riitä parantamaan arjessa osallistumista, vaan muita harjoitteita ja lähestymistapoja tarvitaan. Kuitenkin voimaharjoittelu voi olla tehokas keino lisätä lihasvoimaa tässä kohderyhmässä. Jatkotutkimuksissa voisi selvittää, millainen yhdistelmä erilaisia harjoitteita (esim. voima, kestävyys, liikkuvuus) olisi optimaalinen liikunnallisesti passiivisten opiskelijoiden toimintakyvyn ja osallistumisen parantamiseksi. Myös ryhmäharjoittelun vaikutuksia osallistumiseen ja sosiaalisiin suhteisiin olisi tärkeää tutkia lisää.