Maisema-mallin käyttöönotto : Case: Peruspalvelukuntayhtymä Kallio
Komulainen, Minna (2009)
Komulainen, Minna
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081624188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081624188
Tiivistelmä
Kuntiin ja palvelurakenteisiin vaikuttava laaja uudistusprosessi on käynnissä. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen keskeisin tavoite on varmistaa asukkaiden peruspalvelut laadukkaasti, tehokkaasti ja mahdollisimman lähellä ihmisiä. Uudistus vaatii kunnilta panostuksia palvelurakenteen kehittämiseen ja toiminnan tehostamiseen. Samalla mahdollistuu palvelurakenteen kehittäminen ennakkoluulottomasti tuottavuuden, vaikuttavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden ohjauksen työkaluksi kehitetyn Maisema-mallin käyttöönotto peruspalvelukuntayhtymä Kalliossa. Maisema-malli helpottaa julkisen organisaation toiminnan seurantaa ja edistää toiminnan läpinäkyvyyttä. Maisema-mallissa tiedon saatavuus ja käsiteltävyys helpottuvat. Mallin työkaluilla voidaan osoittaa laadun ja kustannusten välinen yhteys sekä helpottaa prosessien kehittämistä. Maisema-mallin kulmakivenä on tilaajan ja tuottajan roolien erottaminen eli tilaaja-tuottaja -toimintatapa, joka uudistaa palveluiden järjestämisen. Mallin työkalut ovat johtamisen välineitä toiminnan ohjaukseen ja päätöksentekoon. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään Maisema-malliin sekä tilaaja-tuottaja -toimintatapaan. Kehittämistehtävän toteutuksessa käsitellään Maisema-mallin käyttöönottoa peruspalvelukuntayhtymä Kalliossa.
Toiminnan läpinäkyvyyttä edistettiin ottamalla käyttöön Maisema-mallin keskeisimmät työkalut, tilaus- ja resurssitaulukot. Taulukoissa yhdistyvät kuntayhtymän toiminta ja talous läpinäkyvästi. Tilaus- ja resurssitaulukot toimivat sopimisen välineenä tilaajan ja tuottajan välisissä neuvotteluissa. Tilaajan ja tuottajan roolit erotettiin mallin mukaisesti Kallion uuden organisaatiorakenteen tilaajaorganisaatiolle ja tuottajaorganisaatiolle.
Tilaus- ja resurssitaulukoiden avulla organisaation toiminnan ohjaus tehostui. Taulukot lisäsivät kustannustietoisuutta Kallion yksiköissä. Talousarviot, tilipäätökset ja seuranta voitiin toteuttaa Maisema-mallin työkaluilla. Talousarvion sisältö uudistui ja sitovuustaso muuttui mallin mukaisiksi. Entinen talousarvion käyttötaloussuunnitelma korvattiin resurssitaulukoilla. Laadun ja kustannusten välinen yhteys tuodaan esille palvelukuvauksilla ja laatutasoilla. Palveluiden sisältö avataan selkeästi palvelukuvausten avulla. Prosessien virtaviivaistamisen kautta voidaan tehostaa organisaation toimintaa. Maisema-mallia käyttävien kuntien tilaus- ja resurssitaulukoiden mittareista tuotetulla Maisema-raportilla saatiin tarkempaa tietoa taloudellisesta suoriutumisesta kuin esimerkiksi Tilastokeskuksen tai Stakesin tilastoista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden ohjauksen työkaluksi kehitetyn Maisema-mallin käyttöönotto peruspalvelukuntayhtymä Kalliossa. Maisema-malli helpottaa julkisen organisaation toiminnan seurantaa ja edistää toiminnan läpinäkyvyyttä. Maisema-mallissa tiedon saatavuus ja käsiteltävyys helpottuvat. Mallin työkaluilla voidaan osoittaa laadun ja kustannusten välinen yhteys sekä helpottaa prosessien kehittämistä. Maisema-mallin kulmakivenä on tilaajan ja tuottajan roolien erottaminen eli tilaaja-tuottaja -toimintatapa, joka uudistaa palveluiden järjestämisen. Mallin työkalut ovat johtamisen välineitä toiminnan ohjaukseen ja päätöksentekoon. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään Maisema-malliin sekä tilaaja-tuottaja -toimintatapaan. Kehittämistehtävän toteutuksessa käsitellään Maisema-mallin käyttöönottoa peruspalvelukuntayhtymä Kalliossa.
Toiminnan läpinäkyvyyttä edistettiin ottamalla käyttöön Maisema-mallin keskeisimmät työkalut, tilaus- ja resurssitaulukot. Taulukoissa yhdistyvät kuntayhtymän toiminta ja talous läpinäkyvästi. Tilaus- ja resurssitaulukot toimivat sopimisen välineenä tilaajan ja tuottajan välisissä neuvotteluissa. Tilaajan ja tuottajan roolit erotettiin mallin mukaisesti Kallion uuden organisaatiorakenteen tilaajaorganisaatiolle ja tuottajaorganisaatiolle.
Tilaus- ja resurssitaulukoiden avulla organisaation toiminnan ohjaus tehostui. Taulukot lisäsivät kustannustietoisuutta Kallion yksiköissä. Talousarviot, tilipäätökset ja seuranta voitiin toteuttaa Maisema-mallin työkaluilla. Talousarvion sisältö uudistui ja sitovuustaso muuttui mallin mukaisiksi. Entinen talousarvion käyttötaloussuunnitelma korvattiin resurssitaulukoilla. Laadun ja kustannusten välinen yhteys tuodaan esille palvelukuvauksilla ja laatutasoilla. Palveluiden sisältö avataan selkeästi palvelukuvausten avulla. Prosessien virtaviivaistamisen kautta voidaan tehostaa organisaation toimintaa. Maisema-mallia käyttävien kuntien tilaus- ja resurssitaulukoiden mittareista tuotetulla Maisema-raportilla saatiin tarkempaa tietoa taloudellisesta suoriutumisesta kuin esimerkiksi Tilastokeskuksen tai Stakesin tilastoista.