Asiakkaiden kokemuksia sairaanhoitajan rajatusta lääkkeenmääräämisoikeudesta
Lappalainen, Salla; Kontiokoski, Mari (2014)
Lappalainen, Salla
Kontiokoski, Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318142
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää asiakkaiden kokemuksia sairaanhoitajan rajatusta lääkkeenmääräämisoikeudesta. Opinnäytetyössä oli tarkoitus saada vastaukset tutkimuskysymyksiin, millainen on asiakkaan kokemus sairaanhoitajan toimimisesta lääkkeen määrääjänä sekä millainen on asiakkaan kokemus rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden omaavan sairaanhoitajan vastaanottokäynnistä. Suomessa sairaanhoitajat ovat rajatusti määränneet lääkkeitä heinäkuusta 2012 lähtien. Sairaanhoitajat saavat uusia reseptejä tiettyjen lääkkeiden osalta sekä aloittaa uuden lääkityksen ja määrätä ennaltaehkäisevästi lääkkeitä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin avoimilla kysymyksillä maalis-huhtikuussa 2014 Eksoten alueella neljässä eri toimipisteessä. Rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden omaavat sairaanhoitajat jakoivat asiakkailleen, joille uusittiin tai määrättiin uusi resepti, vastaanottokäynnin yhteydessä avoimet kysymykset. Asiakkaat lähettivät vastaukset postitse suoraan opinnäytetyön tekijöille. Avoimia kysymyksiä jaettiin 30, joista palautui vastaukset 7:ltä vastaajalta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni asiakkaiden tyytyväisyys rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden omaavien sairaanhoitajien ammatilliseen ja lääketieteelliseen osaamiseen. Tuloksista tuli ilmi myös asiakkaiden tyytyväisyys säästettyyn aikaan ja helpompaan pääsyyn vastaanotolle. Tuloksista ilmeni myös se, kuinka sairaanhoitajan rajatusta lääkkeenmääräämisoikeudesta ei yleisesti ottaen ole riittävästi tietoa ja kuinka asenteet vaikuttavat käyntikokemukseen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin avoimilla kysymyksillä maalis-huhtikuussa 2014 Eksoten alueella neljässä eri toimipisteessä. Rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden omaavat sairaanhoitajat jakoivat asiakkailleen, joille uusittiin tai määrättiin uusi resepti, vastaanottokäynnin yhteydessä avoimet kysymykset. Asiakkaat lähettivät vastaukset postitse suoraan opinnäytetyön tekijöille. Avoimia kysymyksiä jaettiin 30, joista palautui vastaukset 7:ltä vastaajalta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni asiakkaiden tyytyväisyys rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden omaavien sairaanhoitajien ammatilliseen ja lääketieteelliseen osaamiseen. Tuloksista tuli ilmi myös asiakkaiden tyytyväisyys säästettyyn aikaan ja helpompaan pääsyyn vastaanotolle. Tuloksista ilmeni myös se, kuinka sairaanhoitajan rajatusta lääkkeenmääräämisoikeudesta ei yleisesti ottaen ole riittävästi tietoa ja kuinka asenteet vaikuttavat käyntikokemukseen.