Entrepreneurship education and the student's entrepreneurial intentions : Case: Kokkola Business Institute
Skog, Natascha (2009)
Skog, Natascha
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081624191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081624191
Tiivistelmä
Tämä päättötyö tutkii problematiikkaa liittyen yrittäjyyskasvatukseen ja opiskelijoiden yrittäjyysintentioihin. Mitä ovat ne mahdolliset opiskelijan yrittäjyysintentioita selittävät tekijät. Minkälaisena Kokkolan kauppaopiston opiskelijat kokevat yrittäjyyskasvatuksen. Viitekehystä tutkitaan käsiteanalyysin avulla opiskelijan näkökulmasta, onko yrittäjyyskasvatus tärkeää. Milloin ja miten yrittäjyyskasvatusta tulisi toteuttaa. Voidaanko yksilöllisiä yrittäjyysintentioita selittää erilaisten muuttujien avulla kuten esimerkiksi sosioekonomisilla ja demografisilla tekijöillä?
Tutkimuksen pohjalta voidaan toisaalta tehdä johtopäätös, että yrittäjyyskasvatusmenetelmät, jotka ovat olleet käytössä koetaan pääosin mielekkäinä ja toisaalta myös voidaan todeta, että yrittäjyyskasvatusta tulee harjoittaa jatkossakin. Menetelmät ovat moninaisia ja joitakin niistä on siis toteutettu Kokkolan kauppaopistossa jo joidenkin vuosien ajan. Menetelmiä, joista on kokemusta ja jotka on havaittu myös soveliaiksi yrittäjyyskasvatusta edistäviksi menetelmiksi, ovat esimerkiksi Harjoitusyritystoiminta ja Nuori Yrittäjyys. Tehdyn tutkimuksen mukaan voidaan myös todeta, että opiskelijan yrittäjyysintentiot ovat vahvistuneet opintojen aikana. Tutkimuksen mukaan ei kuitenkaan voida todeta mitään muuta yhtä selvää selittävää tekijää taustamuuttujissa, kuin se, että yrittäjävanhempien tai -perheiden lapset ovat ehkä hieman yrittäjyyspositiivisempia kuin muuta työtä tekevien lapset.
Tutkimuksen pohjalta voidaan toisaalta tehdä johtopäätös, että yrittäjyyskasvatusmenetelmät, jotka ovat olleet käytössä koetaan pääosin mielekkäinä ja toisaalta myös voidaan todeta, että yrittäjyyskasvatusta tulee harjoittaa jatkossakin. Menetelmät ovat moninaisia ja joitakin niistä on siis toteutettu Kokkolan kauppaopistossa jo joidenkin vuosien ajan. Menetelmiä, joista on kokemusta ja jotka on havaittu myös soveliaiksi yrittäjyyskasvatusta edistäviksi menetelmiksi, ovat esimerkiksi Harjoitusyritystoiminta ja Nuori Yrittäjyys. Tehdyn tutkimuksen mukaan voidaan myös todeta, että opiskelijan yrittäjyysintentiot ovat vahvistuneet opintojen aikana. Tutkimuksen mukaan ei kuitenkaan voida todeta mitään muuta yhtä selvää selittävää tekijää taustamuuttujissa, kuin se, että yrittäjävanhempien tai -perheiden lapset ovat ehkä hieman yrittäjyyspositiivisempia kuin muuta työtä tekevien lapset.