Sujuvan perehdytysprosessin luominen palvelumuotoilun keinoin : case: Ravintola Karhunpesä
Pönkkä, Jenni (2024)
Pönkkä, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724409
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan palvelumuotoilun menetelmien soveltamista ravintolan perehdytysprosessin kehittämiseen. Perehdytysprosessin tehokkuus ja toimivuus ovat keskeisiä tekijöitä uusien työntekijöiden integroinnissa organisaatioon ja työtehtäviin. Kehittämistyön lähtökohtana on tunnistaa nykyisen perehdytysprosessin vahvuudet ja heikkoudet sekä ehdottaa parannuksia, jotka mahdollistavat sujuvamman ja tehokkaamman perehdytyksen uusille työntekijöille.
Aineistonkeruumenetelminä käytetään havainnointia, kyselyä ja haastatteluja. Tarkoituksena on kerätä tietoa työntekijöiden kokemuksista ja havainnoista perehdytyksen suhteen sekä tunnistaa mahdollisia kehityskohteita. Keskeisenä lähtökohtana on ymmärtää, miten työntekijät kokevat nykyisen perehdytyksen ja mitkä tekijät vaikuttavat heidän kokemukseensa.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa käytännönläheisiä ja toteuttamiskelpoisia ehdotuksia perehdytysprosessin parantamiseksi. Kehitysehdotusten avulla pyritään luomaan selkeämpi ja tehokkaampi perehdytysprosessi, joka tukee uusien työntekijöiden nopeaa sopeutumista yritykseen ja auttaa varmistamaan heidän työssä suoriutumisensa.
Opinnäytetyön lopputulokset perustuivat näiden tutkimusten löydöksiin sekä muuhun opinnäytetyössä kerättyyn tietoon. Lopputuotoksena syntyi tukityökalut perehdyttäjille. Lisäksi opinnäytetyön lopussa hahmoteltiin mahdollisia jatkokehitysideoita, jotka perustuivat työn kehittämistehtävään toimeksiantajan tarpeiden pohjalta.
Aineistonkeruumenetelminä käytetään havainnointia, kyselyä ja haastatteluja. Tarkoituksena on kerätä tietoa työntekijöiden kokemuksista ja havainnoista perehdytyksen suhteen sekä tunnistaa mahdollisia kehityskohteita. Keskeisenä lähtökohtana on ymmärtää, miten työntekijät kokevat nykyisen perehdytyksen ja mitkä tekijät vaikuttavat heidän kokemukseensa.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa käytännönläheisiä ja toteuttamiskelpoisia ehdotuksia perehdytysprosessin parantamiseksi. Kehitysehdotusten avulla pyritään luomaan selkeämpi ja tehokkaampi perehdytysprosessi, joka tukee uusien työntekijöiden nopeaa sopeutumista yritykseen ja auttaa varmistamaan heidän työssä suoriutumisensa.
Opinnäytetyön lopputulokset perustuivat näiden tutkimusten löydöksiin sekä muuhun opinnäytetyössä kerättyyn tietoon. Lopputuotoksena syntyi tukityökalut perehdyttäjille. Lisäksi opinnäytetyön lopussa hahmoteltiin mahdollisia jatkokehitysideoita, jotka perustuivat työn kehittämistehtävään toimeksiantajan tarpeiden pohjalta.