Tukitoimintojen tulospalkkauksen haasteet
Saari, Riikka (2009)
Saari, Riikka
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824475
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla oli kohdeyrityksen tarve tulospalkkausjärjestelmän mittareiden kehittämiselle. Mittareiden kehittämistarpeet kohdistuivat tukitoimintojen palkitsemiseen, jonka vuoksi työn asetelma oli lähtökohtaisesti hyvin haastava. Työn tavoitteena oli selvittää tulospalkkauksen mittareiden valinta ja käyttö teoriassa, sekä todeta työn loppupäätelmänä muutamia vaihtoehtoisia mittareita, joita kohdeyrityksessä voidaan myöhemmin harkita käyttöönotettaviksi.
Tässä tutkimuksessa tulospalkkausjärjestelmän rakennetta ja mittareita pohdittiin lähtien yrityksen strategisista linjauksista ja liiketoimintastrategiasta. Palkitsemisjärjestelmän mittarit pyrittiin johtamaan yrityksen liiketoimintastrategiasta, jotta tulospalkkauksella olisi perustellut lähtökohdat ja toivottu kannustinvaikutus. Tutkimuksessa lähdettiin siitä ajatuksesta, että tulospalkkausjärjestelmän perusedellytys on pyrkiä löytämään kullekin tukitoiminnolle sellaiset mittarit, joita kunkin toimintoryhmän kohdalla todella voidaan mitata ja joiden mittaustulokseen kunkin toimintoryhmän henkilöstöllä on mahdollista vaikuttaa. Lähtökohtana oli, että palkitsemisjärjestelmä on kokonaisuus, jolla pyritään sitouttamaan henkilöstö organisaation toimintaan ja kannustamaan heitä hyviin työsuorituksiin.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään kohdeyritykselle sopivat tukitoimintojen tulospalkkauksen mittarit ottaen huomioon ne erityispiirteet, joita yrityksen strategiset valinnat asettavat. Tutkimuksen luonteen vuoksi tutkimustulokset eivät suoraan sovellu jatkokäytettäviksi toisaalla.
Tutkimuksen tuloksissa osoitetaan kohdeyrityksen tukitoiminnoille muutamia vaihtoehtoisia mittareita perusteluineen. Ehdotetut mittarit eivät huomioi historiatiedon saatavuutta, joten kohdeyrityksen harkittavaksi jää mittareiden käyttökelpoisuus sekä tavoitetasojen laatiminen erillisten mittausten osalta.
Tässä tutkimuksessa tulospalkkausjärjestelmän rakennetta ja mittareita pohdittiin lähtien yrityksen strategisista linjauksista ja liiketoimintastrategiasta. Palkitsemisjärjestelmän mittarit pyrittiin johtamaan yrityksen liiketoimintastrategiasta, jotta tulospalkkauksella olisi perustellut lähtökohdat ja toivottu kannustinvaikutus. Tutkimuksessa lähdettiin siitä ajatuksesta, että tulospalkkausjärjestelmän perusedellytys on pyrkiä löytämään kullekin tukitoiminnolle sellaiset mittarit, joita kunkin toimintoryhmän kohdalla todella voidaan mitata ja joiden mittaustulokseen kunkin toimintoryhmän henkilöstöllä on mahdollista vaikuttaa. Lähtökohtana oli, että palkitsemisjärjestelmä on kokonaisuus, jolla pyritään sitouttamaan henkilöstö organisaation toimintaan ja kannustamaan heitä hyviin työsuorituksiin.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään kohdeyritykselle sopivat tukitoimintojen tulospalkkauksen mittarit ottaen huomioon ne erityispiirteet, joita yrityksen strategiset valinnat asettavat. Tutkimuksen luonteen vuoksi tutkimustulokset eivät suoraan sovellu jatkokäytettäviksi toisaalla.
Tutkimuksen tuloksissa osoitetaan kohdeyrityksen tukitoiminnoille muutamia vaihtoehtoisia mittareita perusteluineen. Ehdotetut mittarit eivät huomioi historiatiedon saatavuutta, joten kohdeyrityksen harkittavaksi jää mittareiden käyttökelpoisuus sekä tavoitetasojen laatiminen erillisten mittausten osalta.