Sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kehittäminen lastentautien yksiköissä : koulutussisällön suunnittelu tutkimuksellisena kehittämistyönä
Lyyra, Sanna (2024)
Lyyra, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724421
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan työ lastenhoitotyössä vaatii erityisosaamista. Sairaanhoitajan peruskoulutuksessa lasten ja perheen hoitotyötä käsitellään suppeasti ja varsinaista erikoistumiskoulutusta lasten hoitotyöhön ei tällä hetkellä ole tarjolla. Riittävällä osaamisella on kuitenkin merkitystä työssä voimaantumisessa ja työhön sitoutumisessa. Tämän vuoksi on työnantajan rooli riittävän osaamisen turvaamisessa kasvaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista osaamista yhteistyöorganisaation lastentautien yksikössä toimiva sairaanhoitaja tarvitsee ja minkälaisella koulutuksella tätä osaamistarvetta voidaan tukea. Kehittämistyön pohjalle selvitettiin teoriatietoa aiemmista tutkimuksista ja julkaisuista, haastateltiin yhteistyöorganisaation lääkäreitä, esihenkilöitä sekä eri uravaiheessa olevia sairaanhoitajia. Näiden pohjalta järjestettiin työpaja, jonka tuloksena syntyi alustava sisältörunko suunniteltavalle koulutukselle.
Lastensairaanhoitajan työ on laaja-alaista ja perhekeskeistä. Se vaatii hoitajalta luovuutta ja tilannetajua sekä monipuolisia yhteistyö ja vuorovaikutustaitoja. Lastensairaanhoitajan osaamisen keskeisiksi alueiksi muodostuivat lapsen normaalin kasvun ja kehityksen tunteminen, eri lastenhoitotyön erikoisalojen teoriatieto sekä eri ikäisen lapsen kliininen hoitaminen erilaisissa tilanteissa, lasten lääkehoito, erilaisten perheiden ja kulttuurien merkitys sekä vuorovaikutus hoitotyössä sekä erilaiset työn hallintaan liittyvät asiat. Näiden osaamista voidaan tukea koulutuksella, itsenäisellä opiskelulla, simulaatioharjoituksin sekä erilaisilla työssä oppimisen tavoilla. Working as a registered nurse in pediatric nursing requires special skills. In basic nursing education, child and family nursing is dealt with narrowly, and actual specialist training in pediatric nursing is currently not available. However, sufficient competence plays a role in empowerment and commitment to work. For this reason, the role of employers in securing sufficient competence is increasing.
The purpose of the thesis was to find out what kind of competence a registered nurse working in the pediatric unit of a partner organization needs and what kind of training can be used to support this competence need. Theoretical information from previous studies and publications was studied based on the development work, and doctors, supervisors and nurses at different career stages of the partner organization were interviewed. Based on these, a workshop was organized, which resulted in a preliminary content framework for the planned training.
The work of a pediatric nurse is wide-ranging and family oriented. It requires creativity and situational awareness from the nurse, as well as versatile cooperation and interaction skills. The key areas of pediatric nurse competence were knowledge of the child's normal growth and development, theoretical knowledge of different pediatric specialties and clinical care of children of different ages in different situations, medication of children, the significance of different families and cultures, interaction in nursing, and various issues related to work management. Their competence can be supported through education, self-study, simulation exercises and various ways of on-the-job learning.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista osaamista yhteistyöorganisaation lastentautien yksikössä toimiva sairaanhoitaja tarvitsee ja minkälaisella koulutuksella tätä osaamistarvetta voidaan tukea. Kehittämistyön pohjalle selvitettiin teoriatietoa aiemmista tutkimuksista ja julkaisuista, haastateltiin yhteistyöorganisaation lääkäreitä, esihenkilöitä sekä eri uravaiheessa olevia sairaanhoitajia. Näiden pohjalta järjestettiin työpaja, jonka tuloksena syntyi alustava sisältörunko suunniteltavalle koulutukselle.
Lastensairaanhoitajan työ on laaja-alaista ja perhekeskeistä. Se vaatii hoitajalta luovuutta ja tilannetajua sekä monipuolisia yhteistyö ja vuorovaikutustaitoja. Lastensairaanhoitajan osaamisen keskeisiksi alueiksi muodostuivat lapsen normaalin kasvun ja kehityksen tunteminen, eri lastenhoitotyön erikoisalojen teoriatieto sekä eri ikäisen lapsen kliininen hoitaminen erilaisissa tilanteissa, lasten lääkehoito, erilaisten perheiden ja kulttuurien merkitys sekä vuorovaikutus hoitotyössä sekä erilaiset työn hallintaan liittyvät asiat. Näiden osaamista voidaan tukea koulutuksella, itsenäisellä opiskelulla, simulaatioharjoituksin sekä erilaisilla työssä oppimisen tavoilla.
The purpose of the thesis was to find out what kind of competence a registered nurse working in the pediatric unit of a partner organization needs and what kind of training can be used to support this competence need. Theoretical information from previous studies and publications was studied based on the development work, and doctors, supervisors and nurses at different career stages of the partner organization were interviewed. Based on these, a workshop was organized, which resulted in a preliminary content framework for the planned training.
The work of a pediatric nurse is wide-ranging and family oriented. It requires creativity and situational awareness from the nurse, as well as versatile cooperation and interaction skills. The key areas of pediatric nurse competence were knowledge of the child's normal growth and development, theoretical knowledge of different pediatric specialties and clinical care of children of different ages in different situations, medication of children, the significance of different families and cultures, interaction in nursing, and various issues related to work management. Their competence can be supported through education, self-study, simulation exercises and various ways of on-the-job learning.