Teknologia työhyvinvoinnin tukena : mahdollisuus muutokseen
Viinikainen, Johanna (2024)
Viinikainen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724439
Tiivistelmä
Digitaalinen ympäristö ja teknologian jatkuva kehittyminen muuttavat organisaatioiden tapaa tehdä töitä. Digitalisaation lisääntyminen voidaan kokea resurssina tai vaatimuksena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella millä tavoin teknologiaa voidaan hyödyntää työhyvinvoinnin tukena. Tavoitteena oli syvemmin tarkastella millaisia asenteita, esteistä ja haasteita nousi esille sekä millaiset valmiudet ja suhtautuminen teknologian käyttämiseen oli. Opinnäytetyössä tarkasteltiin millä tavoin nämä teemat näyttäytyivät osana työhyvinvoinnin tiedolla johtamista.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena laadullisia menetelmiä käyttäen sekä osittain hyödynnettiin määrällisiä menetelmiä. Aineiston keruu toteutettiin fokusryhmähaastatteluna ja puolistrukturoituina haastatteluina. Haastateltavina oli yrityksien johtoa ja esihenkilöitä sekä työntekijöitä. Tulokset analysointiin aineistolähtöisellä analyysilla.
Tuloksista nousi esille, että suhtautuminen ja kokemukset teknologian käyttöön vaihtelevat merkittävästi esimerkiksi henkilökohtaisen motivaation tai organisaatiokulttuurin vuoksi. Teknologian hyödyntäminen työhyvinvoinnin tukemiseksi koettiin pääsääntöisesti positiivisena, mutta tuloksissa korostui teknologian valinta organisaation tarpeen ja tarkoituksen mukaan. Organisaation luomat toimintamallit teknologian hyödyntämiseen edistävät tai estävät työhyvinvoinnin toteutumista. The digital environment and the continuous development of technology are changing the way organizations work. The increase in digitization can be experienced as a resource or as a requirement. The purpose of the thesis was to examine how technology can be used to support occupational well-being. The goal was to take a deeper look at what kind of attitudes, obstacles and challenges emerged, as well as what kind of readiness and attitude towards using technology there was. The thesis examined how these themes appeared as part of managing well-being at work with knowledge.
The thesis was carried out as an applied qualitative study using qualitative methods, and quantitative methods were partially utilized. Data collection was carried out as a focus group interview and semi-structured interviews. The interviewees included company management and supervisors as well as employees. The results were analyzed using data-driven analysis.
The results showed that attitudes and experiences with the use of technology vary significantly due to, for example personal motivation or organizational culture. The utilization of technology to support work well-being was generally perceived as positive, but the results emphasized the choice of technology according to the needs and purpose of the organization. The operating models created by the organization for utilizing technology promote or prevent the realization of well-being at work.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena laadullisia menetelmiä käyttäen sekä osittain hyödynnettiin määrällisiä menetelmiä. Aineiston keruu toteutettiin fokusryhmähaastatteluna ja puolistrukturoituina haastatteluina. Haastateltavina oli yrityksien johtoa ja esihenkilöitä sekä työntekijöitä. Tulokset analysointiin aineistolähtöisellä analyysilla.
Tuloksista nousi esille, että suhtautuminen ja kokemukset teknologian käyttöön vaihtelevat merkittävästi esimerkiksi henkilökohtaisen motivaation tai organisaatiokulttuurin vuoksi. Teknologian hyödyntäminen työhyvinvoinnin tukemiseksi koettiin pääsääntöisesti positiivisena, mutta tuloksissa korostui teknologian valinta organisaation tarpeen ja tarkoituksen mukaan. Organisaation luomat toimintamallit teknologian hyödyntämiseen edistävät tai estävät työhyvinvoinnin toteutumista.
The thesis was carried out as an applied qualitative study using qualitative methods, and quantitative methods were partially utilized. Data collection was carried out as a focus group interview and semi-structured interviews. The interviewees included company management and supervisors as well as employees. The results were analyzed using data-driven analysis.
The results showed that attitudes and experiences with the use of technology vary significantly due to, for example personal motivation or organizational culture. The utilization of technology to support work well-being was generally perceived as positive, but the results emphasized the choice of technology according to the needs and purpose of the organization. The operating models created by the organization for utilizing technology promote or prevent the realization of well-being at work.