Kalastusmatkailijan houkutun Atlantin lohi
Orti-Berg, Riitta (2009)
Orti-Berg, Riitta
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824479
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Tenojoen kalastusmatkailu ja Tenojoen lohensoudun palvelujen tuotteistaminen.
Tenon ja sen sivujokien rannoilla on asuttu jo tuhansia vuosia. Saamelaiset olivat pitkään alueen ainoita asukkaita, kunnes viime vuosisadan loppupuolella alkoi voimakas suomalaistuminen. Utsjoen kunnassa asuu 1337 ihmistä. Tenojoella Suomen puoleisilla vesialueilla kalasti vuonna 2008 noin 800 paikkakuntalaista ja 8 000 kalastusmatkailijaa. Vuonna 2008 Tenojoen vesistöalueen tilastoitu lohisaalis oli 121 tonnia. Tenojoen laakson perinteiseen saamelaiseen elämäntapaan on kuulunut lohenkalastus ja porotalous.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten Tenooen kalastusmatkailu ja Tenojoen lohensoutu elinkeinona kohtaa nykyajan haasteita. Työn kautta halusin tutustua, minkälainen merkitys on paikallisella lohensoutajan tieto-taidolla tämän päivän luontomatkailua harrastavalle kalastusmatkailijalle.
Opinnäytetyön aihepiiri on Tenojoen pääuomaa koskevaa vapaa-ajan kalastusta. Aihealueen ulkopuolelle jäivät Tenojoen sivujokien ja tunturijärvien kalastusmatkailu. Lisäksi rajasin aihepiirin käsittelemään soutupalveluja tuottaviin paikallisia yrittäjiä ja ammatinharjoittajia. Paikalliset soutajat jatkavat lohensoututaidon perinnettä, jonka he ovat saaneet henkisenä ja aineellisena pääomana perinnöksi vanhemmilta, isovanhemmilta ja esi-isiltä. Soutupalvelun ohjelmapalvelun tuottajat ovat tuotteistaneet perinteen. Miten tuotteistaminen vaikuttaa perinteen säilymiseen vai hävittääkö tuotteistaminen perinnettä? Ennen kaikkea Tenojoen lohenkalastus on perinnearvo, pala menneisyyttä, osa saamelaiskulttuuria ja osa paikallista identiteettiä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta ja aineiston keruu on toteutettu fenomenologisella metodilla (ilmiö). Tutkimuskohteena on ihmisen kokemus. Aineisto on hankittu haastattelemalla asiantuntijoita, soutupalvelun tarjoajia, soutupalvelun maksavia asiakkaita, tutustumalla kirjallisuuteen ja ostamalla paikallista soutupalvelua, kalastaessa Tenojoella. Kalastusmatkailijan tyytyväisyydestä kertoo se, että Tenolla vuosikausia käyneet turistit palaavat uudelleen ja uudelleen käyttäen samoja soutajia.
Tenon ja sen sivujokien rannoilla on asuttu jo tuhansia vuosia. Saamelaiset olivat pitkään alueen ainoita asukkaita, kunnes viime vuosisadan loppupuolella alkoi voimakas suomalaistuminen. Utsjoen kunnassa asuu 1337 ihmistä. Tenojoella Suomen puoleisilla vesialueilla kalasti vuonna 2008 noin 800 paikkakuntalaista ja 8 000 kalastusmatkailijaa. Vuonna 2008 Tenojoen vesistöalueen tilastoitu lohisaalis oli 121 tonnia. Tenojoen laakson perinteiseen saamelaiseen elämäntapaan on kuulunut lohenkalastus ja porotalous.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten Tenooen kalastusmatkailu ja Tenojoen lohensoutu elinkeinona kohtaa nykyajan haasteita. Työn kautta halusin tutustua, minkälainen merkitys on paikallisella lohensoutajan tieto-taidolla tämän päivän luontomatkailua harrastavalle kalastusmatkailijalle.
Opinnäytetyön aihepiiri on Tenojoen pääuomaa koskevaa vapaa-ajan kalastusta. Aihealueen ulkopuolelle jäivät Tenojoen sivujokien ja tunturijärvien kalastusmatkailu. Lisäksi rajasin aihepiirin käsittelemään soutupalveluja tuottaviin paikallisia yrittäjiä ja ammatinharjoittajia. Paikalliset soutajat jatkavat lohensoututaidon perinnettä, jonka he ovat saaneet henkisenä ja aineellisena pääomana perinnöksi vanhemmilta, isovanhemmilta ja esi-isiltä. Soutupalvelun ohjelmapalvelun tuottajat ovat tuotteistaneet perinteen. Miten tuotteistaminen vaikuttaa perinteen säilymiseen vai hävittääkö tuotteistaminen perinnettä? Ennen kaikkea Tenojoen lohenkalastus on perinnearvo, pala menneisyyttä, osa saamelaiskulttuuria ja osa paikallista identiteettiä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta ja aineiston keruu on toteutettu fenomenologisella metodilla (ilmiö). Tutkimuskohteena on ihmisen kokemus. Aineisto on hankittu haastattelemalla asiantuntijoita, soutupalvelun tarjoajia, soutupalvelun maksavia asiakkaita, tutustumalla kirjallisuuteen ja ostamalla paikallista soutupalvelua, kalastaessa Tenojoella. Kalastusmatkailijan tyytyväisyydestä kertoo se, että Tenolla vuosikausia käyneet turistit palaavat uudelleen ja uudelleen käyttäen samoja soutajia.