Harjoittelijana hotellin vastaanotossa : tutkimus harjoittelijan asemasta Holiday Inn Oulussa
Mätäsaho, Saara (2009)
Mätäsaho, Saara
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924513
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia harjoittelijan asemaa Holiday Inn Oulun vastaanotossa. Tavoitteena oli selvittää vastaako harjoittelu teorian mukaista kuvausta harjoittelusta ja tarvitseeko sitä parantaa ja kehittää. Tavoitteena oli myös tehdä harjoittelupalautelomake hotellin vastaanoton pitkäaikaiseen käyttöön. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Holiday Inn Oulu ja yhteyshenkilö oli harjoittelun ohjaaja Teija Savusalo.
Työn teoreettisen tietoperustan muodosti kolme pääosiota. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin työharjoittelua harjoittelun kolmen osapuolen, koulun, harjoittelupaikan ja harjoittelijan kannalta. Toisessa osiossa käsiteltiin vastaanottovirkailijan työtä sekä koulutusta. Tässä osassa käytiin läpi mitä ovat asiantuntijuus ja ammattilaisuus, joihin harjoittelussa pyritään. Kolmannessa osiossa käsiteltiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus keväälla 2009. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jota varten haastateltiin 6 henkilöä. Haastateltavista 4 oli harjoittelijaa ja 2 vakituista työntekijää, joista toinen on harjoittelun ohjaaja. Haastatteluista saatujen vastausten pohjalta mietittiin palautelomakkeeseen tulevat kysymykset.
Tutkimuksen perusteella työharjoittelu Holiday Inn Oulussa on hyvä ja suurimmaksi osaksi vastaa hotellin osalta teorian mukaista harjoittelua. Harjoittelijat ovat yleisesti tyytyväisiä harjoitteluun ja viihtyvät siellä. Haastatteluissa kiitettiin sitä, että asioita opetellaan harjoittelijan omassa tahdissa, ja että vastaanotossa saa opetella oikeita vastaanottovirkailijan töitä. Harjoittelun eteen voitaisiin kuitenkin tehdä jotain pieniä parannuksia. Harjoittelijat toivoivat, että opetusta ja ohjausta saisi hiukan enemmän. Myös palautetta toivotaan lisää ja että informaation kulkuun kiinnitettäisiin enemmän huomiota.
Haastattelujen pohjalta tehtiin harjoittelupalautelomake, joka menee hotellin pitkäaikaiseen käyttöön. Harjoittelijat täyttävät lomakkeen aina harjoittelun lopussa. Lomakkeen avulla pyritään saamaan enemmän palautetta harjoittelijoilta.
Työn teoreettisen tietoperustan muodosti kolme pääosiota. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin työharjoittelua harjoittelun kolmen osapuolen, koulun, harjoittelupaikan ja harjoittelijan kannalta. Toisessa osiossa käsiteltiin vastaanottovirkailijan työtä sekä koulutusta. Tässä osassa käytiin läpi mitä ovat asiantuntijuus ja ammattilaisuus, joihin harjoittelussa pyritään. Kolmannessa osiossa käsiteltiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus keväälla 2009. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jota varten haastateltiin 6 henkilöä. Haastateltavista 4 oli harjoittelijaa ja 2 vakituista työntekijää, joista toinen on harjoittelun ohjaaja. Haastatteluista saatujen vastausten pohjalta mietittiin palautelomakkeeseen tulevat kysymykset.
Tutkimuksen perusteella työharjoittelu Holiday Inn Oulussa on hyvä ja suurimmaksi osaksi vastaa hotellin osalta teorian mukaista harjoittelua. Harjoittelijat ovat yleisesti tyytyväisiä harjoitteluun ja viihtyvät siellä. Haastatteluissa kiitettiin sitä, että asioita opetellaan harjoittelijan omassa tahdissa, ja että vastaanotossa saa opetella oikeita vastaanottovirkailijan töitä. Harjoittelun eteen voitaisiin kuitenkin tehdä jotain pieniä parannuksia. Harjoittelijat toivoivat, että opetusta ja ohjausta saisi hiukan enemmän. Myös palautetta toivotaan lisää ja että informaation kulkuun kiinnitettäisiin enemmän huomiota.
Haastattelujen pohjalta tehtiin harjoittelupalautelomake, joka menee hotellin pitkäaikaiseen käyttöön. Harjoittelijat täyttävät lomakkeen aina harjoittelun lopussa. Lomakkeen avulla pyritään saamaan enemmän palautetta harjoittelijoilta.