Perehdyttämisopas Matkatoimisto Oy Arean Oulun liikematkakeskukseen
Sarkkinen, Salla (2009)
Sarkkinen, Salla
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924521
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Matkatoimisto Oy Arean toimeksiantona. Opinnäytetyön aiheena on perehdyttämisoppaan toteuttaminen Matkatoimisto Oy Arean Oulun Liikematkakeskukseen. Toimipisteessä ei ole aikaisemmin ollut perehdyttämisopasta ja koettiin, että sellaiselle olisi käyttöä.
Perehdyttämisoppaan tavoitteena on kertoa uudelle työntekijälle yrityksen liikeideasta, asemasta matkatoimistoalalla, arvoista, toimipaikoista, tärkeistä henkilöistä, työsuhteesta ja sen eduista, käytännön asioista ja työturvallisuudesta. Aiheet valittiin juuri siksi, koska nämä asiat ovat saattaneet jäädä perehdyttämisessä hieman taka-alalle. Toinen tavoite oli kerätä kaikki Oulun Liikematkakeskusta koskevat käytännön asiat yhteen lähteeseen. Perehdyttämisopas koottiin monista yrityksen sisäisistä tiedonlähteistä yhdeksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyö sisältää perehdyttämisoppaan lisäksi teoriaosuudet perehdyttämisestä ja organisaatiomuutoksesta. Opinnäytetyön loppuun kuvattiin perehdyttämisoppaan tekoprosessi. Tärkeimpänä lähteenä työssä on ollut Pirkko Kankaan teos "Perehdyttäminen palvelualoilla".
Perehdyttäminen on yksi tärkeimmistä yrityksessä tapahtuvista koulutusmuodoista. Uuden työntekijän perehdyttäminen on prosessi, jossa uusi työntekijä toivotetaan tervetulleeksi organisaatioon. Perehdyttämiseksi kutsutaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joiden avulla työntekijä oppii tuntemaan työpaikkansa, sen toiminta-ajatuksen, työtoverit, työtehtävät sekä niihin kohdistuvat odotukset. Perehdyttämisessä on hyvä olla tukena kirjallista materiaalia. Opinnäytetyönä tehdyn perehdyttämisoppaan on tarkoitus olla sellainen tuki uudelle työntekijälle.
Perehdyttämistä tarvitaan myös organisaatioissa tapahtuvien muutosten takia. Muutokset lähtevät työpaikalla liikkeelle erilaisista syistä. Syynä voi olla ulkoiset paineet, jossa altistetaan toiminta markkinavoimien mukaiselle kilpailulle. Yksilön näkökulmasta katsottuna muutokseen liittyy aina epävarmuutta, epäilyjä, vanhasta luopumista ja joskus kaaostakin. Muutostilanteissa tarvitaan oikeanlaista viestintää.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi onnistunut perehdyttämisopas Matkatoimisto Oy Arean Oulun liikematkakeskukseen. Perehdyttämisopas on tarkoitettu annettavaksi uudelle työntekijälle mahdollisimman pian työsuhteen alkaessa.
Perehdyttämisoppaan tavoitteena on kertoa uudelle työntekijälle yrityksen liikeideasta, asemasta matkatoimistoalalla, arvoista, toimipaikoista, tärkeistä henkilöistä, työsuhteesta ja sen eduista, käytännön asioista ja työturvallisuudesta. Aiheet valittiin juuri siksi, koska nämä asiat ovat saattaneet jäädä perehdyttämisessä hieman taka-alalle. Toinen tavoite oli kerätä kaikki Oulun Liikematkakeskusta koskevat käytännön asiat yhteen lähteeseen. Perehdyttämisopas koottiin monista yrityksen sisäisistä tiedonlähteistä yhdeksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyö sisältää perehdyttämisoppaan lisäksi teoriaosuudet perehdyttämisestä ja organisaatiomuutoksesta. Opinnäytetyön loppuun kuvattiin perehdyttämisoppaan tekoprosessi. Tärkeimpänä lähteenä työssä on ollut Pirkko Kankaan teos "Perehdyttäminen palvelualoilla".
Perehdyttäminen on yksi tärkeimmistä yrityksessä tapahtuvista koulutusmuodoista. Uuden työntekijän perehdyttäminen on prosessi, jossa uusi työntekijä toivotetaan tervetulleeksi organisaatioon. Perehdyttämiseksi kutsutaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joiden avulla työntekijä oppii tuntemaan työpaikkansa, sen toiminta-ajatuksen, työtoverit, työtehtävät sekä niihin kohdistuvat odotukset. Perehdyttämisessä on hyvä olla tukena kirjallista materiaalia. Opinnäytetyönä tehdyn perehdyttämisoppaan on tarkoitus olla sellainen tuki uudelle työntekijälle.
Perehdyttämistä tarvitaan myös organisaatioissa tapahtuvien muutosten takia. Muutokset lähtevät työpaikalla liikkeelle erilaisista syistä. Syynä voi olla ulkoiset paineet, jossa altistetaan toiminta markkinavoimien mukaiselle kilpailulle. Yksilön näkökulmasta katsottuna muutokseen liittyy aina epävarmuutta, epäilyjä, vanhasta luopumista ja joskus kaaostakin. Muutostilanteissa tarvitaan oikeanlaista viestintää.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi onnistunut perehdyttämisopas Matkatoimisto Oy Arean Oulun liikematkakeskukseen. Perehdyttämisopas on tarkoitettu annettavaksi uudelle työntekijälle mahdollisimman pian työsuhteen alkaessa.