Yrittäjyyskasvatus koulutuksessa
Aalto, Sari (2009)
Aalto, Sari
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924539
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsitteli yrittäjyyttä ja sen erilaisia ilmenemismuotoja kuten sisäistä yrittäjyyttä ja ulkoista yrittäjyyttä. Keskeisessä osassa oli myös yrittäjyyteen liitettävät ominaisuudet, joita yrittäjyyskasvatuksen avulla pyritään kehittämään kaikilla kouluasteilla.
Yrittäjyyskasvatuksen keskeisimpinä tavoitteina voidaan pitää yrittäjämäisten asenteiden ja yrittäjyysvalmiuksien aikaansaamista. Eri kouluasteilla painopiste muuttuu yrittäjämäisten toimintatapojen kehittämisestä asennekasvatukseen ja yrityksen perustamisessa ja pyörittämisessä tarvittavan tiedon ja taidon opiskeluun. Loppujen lopuksi yritteliäisyys, innovatiivisuus ja luovuus ovat kansalaistaitoja, joiden oppimisesta on hyötyä jokaiselle ihmiselle kaikissa elämän vaiheissa.
Osana opinnäytetyötäni suunnittelin ja toteutin yrittäjyyskasvatustuokion, joka oli suunnattu peruskoulun viidesluokkalaisille. Ennen opetustuokiota keräsin oppilaiden näkemyksiä yrittäjyydestä kyselylomakkeen avulla. Opetustuokiossa keskityttiin kehittämään oppilaiden luovuutta, ideointikykyä, aktiivisuutta, yhteistyötaitoja ja omatoimisuutta. Opetustuokion jälkeen keräämästäni palautteesta kävi ilmi, että ainakin yhteistyötaidot kehittyivät ja oma-aloitteiseen toimintaan oli kiinnitetty huomioita.
Yrittäjyyskasvatuksen avulla pyritään luomaan kansalaisille valmiuksia työskennellä niin yrittäjänä kuin työntekijänäkin innovatiivisesti, laadukkaasti ja tuottavasti. Yrittäämäisestä toimintatavasta h öt vät sekä ksilö että hteiskunta.
Yrittäjyyskasvatuksen keskeisimpinä tavoitteina voidaan pitää yrittäjämäisten asenteiden ja yrittäjyysvalmiuksien aikaansaamista. Eri kouluasteilla painopiste muuttuu yrittäjämäisten toimintatapojen kehittämisestä asennekasvatukseen ja yrityksen perustamisessa ja pyörittämisessä tarvittavan tiedon ja taidon opiskeluun. Loppujen lopuksi yritteliäisyys, innovatiivisuus ja luovuus ovat kansalaistaitoja, joiden oppimisesta on hyötyä jokaiselle ihmiselle kaikissa elämän vaiheissa.
Osana opinnäytetyötäni suunnittelin ja toteutin yrittäjyyskasvatustuokion, joka oli suunnattu peruskoulun viidesluokkalaisille. Ennen opetustuokiota keräsin oppilaiden näkemyksiä yrittäjyydestä kyselylomakkeen avulla. Opetustuokiossa keskityttiin kehittämään oppilaiden luovuutta, ideointikykyä, aktiivisuutta, yhteistyötaitoja ja omatoimisuutta. Opetustuokion jälkeen keräämästäni palautteesta kävi ilmi, että ainakin yhteistyötaidot kehittyivät ja oma-aloitteiseen toimintaan oli kiinnitetty huomioita.
Yrittäjyyskasvatuksen avulla pyritään luomaan kansalaisille valmiuksia työskennellä niin yrittäjänä kuin työntekijänäkin innovatiivisesti, laadukkaasti ja tuottavasti. Yrittäämäisestä toimintatavasta h öt vät sekä ksilö että hteiskunta.