Moduulimallisen toteutussuunnitelman koulutustuotekehitys Tampereen seudun ammattiopiston (TREDU) sisustusalalle
Karikivi, Marjo (2024)
Karikivi, Marjo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024555
Tiivistelmä
Kehitystutkimuksen aiheena on Tampereen seudun ammattiopiston (TREDU) taideteollisuusalan, osaamisalana sisustus, moduulimallisen toteutussuunnitelman koulutustuotekehitys. Moduulimallia on kehitetty sisustusalan opettajien tiimissä yhteiskehittämisen menetelmällä vuosien 2022-24 aikana ja sen eri versioita on testattu alan vuosisuunnittelussa kolmena lukuvuonna. Moduulimallisen toteutussuunnitelman avulla on tarkoitus helpottaa sisustusalan opiskelijan hakeutumista opintoihin, parantaa henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) suunnittelua ja toteuttamista sekä sujuvoittaa opiskelijan opiskeluprosessia sisustusalalla. Nämä tavoitteet toteutuessaan helpottavat ja tehostavat myös ohjaavien opettajien sekä muiden opintoihin liittyvien asiantuntijoiden työtä. Tavoitteena on myös parantaa opiskelijan oppimiskokemusta sekä hakeutumis- ja oppimisprosessin laatua. Kehitystyön tuloksia voi soveltaa ja käyttää myös muilla TREDU:n ammattialoilla opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Moduulimallista toteutussuunnitelmaa voidaan hyödyntää koulutuksen markkinoinnissa ja siihen voidaan jatkossa tuotteistaa työelämälle suunnattuja sisutusalan pieniä opintokokonaisuuksia.