Tredun opiskelijoiden kokemuksia Virtaa-pajoihin osallistumisesta
Hyttinen, Tiina (2024)
Hyttinen, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824500
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tredun järjestämiin Virtaa-pajoihin osallistuvien opiskelijoiden kokemuksia Virtaa-pajojen vaikutuksesta hyvinvointiin, kouluun kiinnittymiseen ja ystävyyssuhteisiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijoiden kokemuksista Virtaa-pajoihin osallistumisesta. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin opiskelijoiden kehittämisehdotuksia pajatoimintaan. Opinnäytetyöprosessin aikana hankittua tietoa voi työelämäkumppanina toimiva Tampereen seudun ammattipisto Tredu hyödyntää haluamallaan tavalla.
Opiskelijoiden kokemuksia selvitettiin laadullisella tutkimuksella. Opinnäytetyö toteutettiin web-pohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaaminen oli opiskelijoille vapaaehtoista ja nimetöntä. Tieto lomakkeesta lähetettiin kaikille Tredun opiskelijoille Wilma-viestillä, sekä opinnäytetyöstä tehtiin Wilma-tiedote. Kyselyyn vastasi 25 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Suurin osa vastaajista kuvasi positiivisia kokemuksia. Virtaa-pajoista oli muun muassa saatu mielekästä tekemistä, uusia kavereita sekä koulu tuntunut tutummalta ja turvallisemmalta. Osa vastaajista ei raportoinut mitään vaikutuksia. Negatiivisina kokemuksina tuotiin esille muun muassa koulupäivien pidentyminen, sekä pajatoiminnan tuntuminen turhalta. Kehittämisehdotuksiksi nostettiin muun muassa osaamispisteiden saaminen pajatoiminnasta, sekä parempi tiedottaminen.
Kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden kokemukset pajatoiminnan vaikutuksesta hyvinvointiin näyttäytyvät pääosin positiivisina. Jatkossa tulisi tarkastella, onko pajatoiminnan mahdollista kerryttää opiskelijoille myös osaamispisteitä. Lisäksi tiedottamiseen, markkinointiin ja opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksiin pajatoiminnan valikoimaan liittyen tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
Opiskelijoiden kokemuksia selvitettiin laadullisella tutkimuksella. Opinnäytetyö toteutettiin web-pohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaaminen oli opiskelijoille vapaaehtoista ja nimetöntä. Tieto lomakkeesta lähetettiin kaikille Tredun opiskelijoille Wilma-viestillä, sekä opinnäytetyöstä tehtiin Wilma-tiedote. Kyselyyn vastasi 25 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Suurin osa vastaajista kuvasi positiivisia kokemuksia. Virtaa-pajoista oli muun muassa saatu mielekästä tekemistä, uusia kavereita sekä koulu tuntunut tutummalta ja turvallisemmalta. Osa vastaajista ei raportoinut mitään vaikutuksia. Negatiivisina kokemuksina tuotiin esille muun muassa koulupäivien pidentyminen, sekä pajatoiminnan tuntuminen turhalta. Kehittämisehdotuksiksi nostettiin muun muassa osaamispisteiden saaminen pajatoiminnasta, sekä parempi tiedottaminen.
Kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden kokemukset pajatoiminnan vaikutuksesta hyvinvointiin näyttäytyvät pääosin positiivisina. Jatkossa tulisi tarkastella, onko pajatoiminnan mahdollista kerryttää opiskelijoille myös osaamispisteitä. Lisäksi tiedottamiseen, markkinointiin ja opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksiin pajatoiminnan valikoimaan liittyen tulisi kiinnittää erityistä huomiota.