Asiantuntijana kehittyminen Keski-Suomen TE-toimistossa
Mälkki, Johanna (2024)
Mälkki, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924545
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kahdeksan viikon ajan raportoida ja kehittää omaa asiantuntijana kehittymistäni työssäni Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa. Tavoitteena oli raportoida asiantuntijana kehittymistä myös organisaatiotasolla, mikä hyödyntäisi työnkuvan kehittämistä. Tärkeimmät käytännön tavoitteet olivat itsensä kehittäminen, palveluprosessin osaamisen syventäminen ja asiakasohjaustaitojen vahvistaminen.
Opinnäytetyössä käytettiin autoetnografista tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin kahdeksan viikon ajan päiväkirjaa pitämällä keväällä 2024. Jokaiselle viikolle oli valittu teema, jonka kehittämiseen ja raportointiin erityisesti paneuduin. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö sisältää jokaiselta työpäivältä lyhyen raportin, jossa kuvailen päivän työtehtäviä. Viikon päätteeksi tein viikkoanalyysin, jossa käsittelin kuluneen viikon teemaa, sen herättämää pohdintaa ja kehittämistä teoriaan ja ammattikirjallisuuteen pohjautuen. Viikkojen teemat olivat itsensä kehittäminen, palvelutarpeen arviointi, asiakaslähtöisyys, haastavat asiakastilanteet osa I ja II, osaamisen tunnistaminen, muutosvalmius ja työhyvinvointi.
Opinnäytetyön ansiosta asiantuntijana kehittyminen ja ammatillinen osaaminen kasvoi. Tämä näkyi erityisesti asiakastyön taitojen kehittymisenä, palveluprosessin ymmärryksen syventymisenä ja oman ammatillisen identiteetin vahvistumisena. Opinnäytetyön hyödyt painottuivat oman osaamisen kehittämiseen, mutta opinnäytetyössä on myös tietoa, jota voi hyödyntää koko asiantuntijaorganisaation tasolla esimerkiksi uusien asiantuntijoiden perehdytyksessä. Opinnäytetyö tekee näkyväksi TE-toimiston asiantuntijatyötä, kuvaamalla muun muassa työn arkea, haasteita ja sen vaatimia osaamistarpeita. Se auttaa asiantuntijoita itseään kehittymään ja hallitsemaan paremmin omaa työtään, mutta myös esihenkilöitä ja johtajia ymmärtämään asiantuntijatyön merkityksen ja hyödyntämisen mahdollisuudet entistä paremmin, mikä edistää koko organisaation ja julkisten työvoimapalveluiden kehittämistä.
Opinnäytetyössä käytettiin autoetnografista tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin kahdeksan viikon ajan päiväkirjaa pitämällä keväällä 2024. Jokaiselle viikolle oli valittu teema, jonka kehittämiseen ja raportointiin erityisesti paneuduin. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö sisältää jokaiselta työpäivältä lyhyen raportin, jossa kuvailen päivän työtehtäviä. Viikon päätteeksi tein viikkoanalyysin, jossa käsittelin kuluneen viikon teemaa, sen herättämää pohdintaa ja kehittämistä teoriaan ja ammattikirjallisuuteen pohjautuen. Viikkojen teemat olivat itsensä kehittäminen, palvelutarpeen arviointi, asiakaslähtöisyys, haastavat asiakastilanteet osa I ja II, osaamisen tunnistaminen, muutosvalmius ja työhyvinvointi.
Opinnäytetyön ansiosta asiantuntijana kehittyminen ja ammatillinen osaaminen kasvoi. Tämä näkyi erityisesti asiakastyön taitojen kehittymisenä, palveluprosessin ymmärryksen syventymisenä ja oman ammatillisen identiteetin vahvistumisena. Opinnäytetyön hyödyt painottuivat oman osaamisen kehittämiseen, mutta opinnäytetyössä on myös tietoa, jota voi hyödyntää koko asiantuntijaorganisaation tasolla esimerkiksi uusien asiantuntijoiden perehdytyksessä. Opinnäytetyö tekee näkyväksi TE-toimiston asiantuntijatyötä, kuvaamalla muun muassa työn arkea, haasteita ja sen vaatimia osaamistarpeita. Se auttaa asiantuntijoita itseään kehittymään ja hallitsemaan paremmin omaa työtään, mutta myös esihenkilöitä ja johtajia ymmärtämään asiantuntijatyön merkityksen ja hyödyntämisen mahdollisuudet entistä paremmin, mikä edistää koko organisaation ja julkisten työvoimapalveluiden kehittämistä.