Yritysyhteistyön markkinointisuunnitelma MLL Pohjois-Pohjanmaan piiri ry:lle
Petäjistö, Helmi (2024)
Petäjistö, Helmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090124610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090124610
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi MLL Pohjois-Pohjanmaan piiri ry, jolla oli tarve yritysyhteistyön markkinoinnin kehittämiselle. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli luoda MLL Pohjois-Pohjanmaan piiri ry:lle yritysyhteistyön markkinointisuunnitelma ja vuosikello. Työn tilaajan pyynnöstä suunnitelma tuli sisältämään myös materiaalipankin, joka sisälsi sosiaalisen median esimerkkijulkaisuja ja sähköpostipohjia yritysyhteistyön markkinointiin. Tavoitteena oli luoda työn tilaajaa hyödyttävä suunnitelma, joka konkreettisesti sekä auttaisi että tukisi MLL Pohjois-Pohjanmaan piiri ry:tä yritysyhteistyön markkinoinnissa ja toiminnan kehittämisessä jatkossa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui kahdesta osiosta, jotka käsittelivät markkinointia sekä Mannerheimin Lastensuojeluliittoa. Markkinoinnin teoriaosuudessa käsiteltiin erityisesti yhdistysten markkinointia sekä markkinointisuunnitelmaa. Mannerheimin Lastensuojeluliiton teoriaosuudessa käytiin läpi tarkemmin liiton strategiaa sekä yritysyhteistyön taustaa.
Teoreettisen osuuden jälkeen opinnäytetyössä raportoitiin toiminnallisen osuuden tuotokset: yritysyhteistyön markkinointisuunnitelma sekä siihen liittyneet markkinoinnin vuosikello ja materiaalipankki. Materiaalit tehtiin tiiviissä yhteistyössä työn tilaajan kanssa.
Työn lopussa arvioitiin opinnäytetyötä, siinä kehitettyjä materiaaleja sekä tehtiin yhteenvetoa koko opinnäytetyöprosessista. Yhteenvetona todettiin opinnäytetyöprosessin ja siinä tehdyn markkinointisuunnitelman materiaaleineen olleen onnistuneita.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui kahdesta osiosta, jotka käsittelivät markkinointia sekä Mannerheimin Lastensuojeluliittoa. Markkinoinnin teoriaosuudessa käsiteltiin erityisesti yhdistysten markkinointia sekä markkinointisuunnitelmaa. Mannerheimin Lastensuojeluliiton teoriaosuudessa käytiin läpi tarkemmin liiton strategiaa sekä yritysyhteistyön taustaa.
Teoreettisen osuuden jälkeen opinnäytetyössä raportoitiin toiminnallisen osuuden tuotokset: yritysyhteistyön markkinointisuunnitelma sekä siihen liittyneet markkinoinnin vuosikello ja materiaalipankki. Materiaalit tehtiin tiiviissä yhteistyössä työn tilaajan kanssa.
Työn lopussa arvioitiin opinnäytetyötä, siinä kehitettyjä materiaaleja sekä tehtiin yhteenvetoa koko opinnäytetyöprosessista. Yhteenvetona todettiin opinnäytetyöprosessin ja siinä tehdyn markkinointisuunnitelman materiaaleineen olleen onnistuneita.