Yhtenäisen organisaatiokulttuurin ja yhteisöllisyyden vahvistaminen monipaikkaisessa työyhteisössä
Lehvilä, Reea (2024)
Lehvilä, Reea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083124594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083124594
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yhtenäistä organisaatiokulttuuria ja yhteisöllisyyttä voidaan vahvistaa monipaikkaisessa työyhteisössä. Tarkoituksena oli kehittää ehdotuksia, jotka auttavat kohdeorganisaatiota näiden vahvistamisessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ouman Oy. Taustan toimeksiantajan tarpeelle muodosti organisaation monipaikkainen ja maantieteellisesti hajautunut rakenne.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee organisaatiokulttuurin merkitystä monipaikkaisessa ja hajautuneessa työyhteisössä sekä yhteisöllisyyden roolia sen vahvistamisessa. Tietoperusta on rakennettu organisaatiokulttuurin, monipaikkaisen työyhteisön sekä yhteisöllisyyden käsitteiden ja niihin kytkeytyvien osatekijöiden ympärille, joita ovat arvot, johtaminen, luottamus, osallistaminen, palautekulttuuri, yhteistyö, vuorovaikutus ja osaamisen kehittäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimusmenetelmän valintaa ohjasi tutkimusongelman luonne. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeorganisaation henkilöstön kokemuksia organisaatiokulttuurin ja yhteisöllisyyden nykytilasta. Lisäksi kyselyssä käsiteltiin organisaation arvoja sekä yhteistyötä ja vuorovaikutusta, sillä nämä liittyvät vahvasti yhteisöllisyyteen ja sitä kautta yhtenäiseen organisaatiokulttuuriin. Kysely toteutettiin helmikuussa 2024 konsernin Suomen emoyhtiön sekä Ruotsin tytäryhtiön henkilös-tölle. Vastausprosentiksi muodostui 76,6 %.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että avoimuus ja joustavuus koettiin vahvimmiksi organisaatiokulttuurin piirteiksi. Vastaavasti tehokkuus ja yhtenäisyys koettiin heikoimmiksi organisaatiokulttuurin piirteiksi. Yhteisöllisyyden tason koettiin olevan vahvimmillaan omassa tiimissä ja heikoimmillaan eri toimipisteiden välillä. Osa vastaajista koki, että näkyvyys eri toimipisteisiin tai toimintoihin oli heikompi, ja tämän arvioitiin vaikuttavan yhteisöllisyyden sekä yhtenäisen organisaatiokulttuurin tasoon. Enemmistö vastaajista koki organisaation arvojen näkyvän hyvin jokapäiväisessä työskentelyssä, mutta melkein yhtä iso osa vastaajista oli sitä mieltä, että arvot näkyvät vain kohtalaisesti. Tästä voi olla pääteltävissä, että arvot eivät ole riittävän selkeästi ja konkreettisesti läsnä tai niiden merkitys ei ole tarpeeksi selkeä.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui kehittämissuunnitelma, joka tarjoaa konkreettisia ehdotuksia siihen, kuinka yhtenäistä organisaatiokulttuuria ja yhteisöllisyyttä voidaan vahvistaa monipaikkaisessa työyhteisössä. Tavoitteena oli toteuttaa käytännöllinen sekä selkeä suunnitelma, joka pohjautui niin opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltyihin tekijöihin kuin kyselytutkimuksen tulosten perusteella tehtyihin havaintoihin ja johtopäätöksiin. Kehittämisehdotukset liittyvät organisaation tavoitekulttuurin määrittämiseen, arvojen kirkastamiseen ja konkretisoimiseen, yhteisöllisyyden, yhteistyön ja vuorovaikutuksen vahvistamiseen sekä kulttuurin ja arvojen mukaisen yhtenäisen viestinnän tehostamiseen. Yhtenäisen organisaatiokulttuurin kehittäminen on pitkäaikainen prosessi, joka vaatii ennen kaikkea johdon omistautumista ja jatkuvaa tukea, mutta myös koko työyhteisön sitoutumista. The objective of the thesis was to investigate how a cohesive organizational culture and sense of community can be strengthened in a multi-location organization. The aim was to develop proposals that would help the organization to strengthen these. The thesis was commissioned by Ouman Oy. The need for the commission stemmed from the organization’s multi-location and geographically dispersed structure.
The theoretical framework of the thesis addresses the importance of organizational culture in a multi-location and decentralized work community and how sense of community can strengthen it. The theoretical framework is built around the concepts of organizational culture, multi-location work communities, and sense of community, along with related elements such as values, leadership, trust, inclusion, feedback culture, collaboration, communication and competence development.
The thesis was conducted as a development project, using a survey as the research method. The choice of the research method was guided by the nature of the research problem. The goal of the survey was to understand the experiences of the target organization’s personnel regarding the current state of organizational culture and sense of community. Additionally, the survey addressed the organization’s values, as well as collaboration and communication, since these are closely linked to sense of community and, consequently to a cohesive organizational culture. The survey was conducted in February 2024 to the employees of the parent company in Finland and the subsidiary in Sweden. The response rate was 76.6%.
The results of the survey indicated that openness and flexibility were perceived as the strongest features of the organizational culture. Conversely, efficiency and cohesiveness were perceived as the weakest features. The level of sense of community was felt to be strongest within one’s own team and weakest between different locations. Some respondents felt that visibility between different locations or functions was weaker, which was perceived to impact the sense of community and a cohesive organizational culture. Majority of the respondents felt that the organization’s values were well reflected in everyday work, but almost as many felt that the values were only moderately visible. This suggests that the values are not sufficiently clear and concrete, or their meaning is not adequately understood.
The end result of the thesis was a development plan that provides concrete suggestions on how to strengthen cohesive organizational culture and sense of community in a multi-location work community. The aim was to create a practical and clear plan, based on the factors discussed in the theoretical framework of the thesis, as well as the findings and conclusions drawn from the survey results. The development proposals relate to defining the target culture, clarifying values, strengthening the sense of community, collaboration and interaction, and also enhancing unified communication in line with the culture and values. Developing a cohesive organizational culture is a long-term process that requires dedication and continuous support from the management, but also commitment from the entire work community.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee organisaatiokulttuurin merkitystä monipaikkaisessa ja hajautuneessa työyhteisössä sekä yhteisöllisyyden roolia sen vahvistamisessa. Tietoperusta on rakennettu organisaatiokulttuurin, monipaikkaisen työyhteisön sekä yhteisöllisyyden käsitteiden ja niihin kytkeytyvien osatekijöiden ympärille, joita ovat arvot, johtaminen, luottamus, osallistaminen, palautekulttuuri, yhteistyö, vuorovaikutus ja osaamisen kehittäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimusmenetelmän valintaa ohjasi tutkimusongelman luonne. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeorganisaation henkilöstön kokemuksia organisaatiokulttuurin ja yhteisöllisyyden nykytilasta. Lisäksi kyselyssä käsiteltiin organisaation arvoja sekä yhteistyötä ja vuorovaikutusta, sillä nämä liittyvät vahvasti yhteisöllisyyteen ja sitä kautta yhtenäiseen organisaatiokulttuuriin. Kysely toteutettiin helmikuussa 2024 konsernin Suomen emoyhtiön sekä Ruotsin tytäryhtiön henkilös-tölle. Vastausprosentiksi muodostui 76,6 %.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että avoimuus ja joustavuus koettiin vahvimmiksi organisaatiokulttuurin piirteiksi. Vastaavasti tehokkuus ja yhtenäisyys koettiin heikoimmiksi organisaatiokulttuurin piirteiksi. Yhteisöllisyyden tason koettiin olevan vahvimmillaan omassa tiimissä ja heikoimmillaan eri toimipisteiden välillä. Osa vastaajista koki, että näkyvyys eri toimipisteisiin tai toimintoihin oli heikompi, ja tämän arvioitiin vaikuttavan yhteisöllisyyden sekä yhtenäisen organisaatiokulttuurin tasoon. Enemmistö vastaajista koki organisaation arvojen näkyvän hyvin jokapäiväisessä työskentelyssä, mutta melkein yhtä iso osa vastaajista oli sitä mieltä, että arvot näkyvät vain kohtalaisesti. Tästä voi olla pääteltävissä, että arvot eivät ole riittävän selkeästi ja konkreettisesti läsnä tai niiden merkitys ei ole tarpeeksi selkeä.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui kehittämissuunnitelma, joka tarjoaa konkreettisia ehdotuksia siihen, kuinka yhtenäistä organisaatiokulttuuria ja yhteisöllisyyttä voidaan vahvistaa monipaikkaisessa työyhteisössä. Tavoitteena oli toteuttaa käytännöllinen sekä selkeä suunnitelma, joka pohjautui niin opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltyihin tekijöihin kuin kyselytutkimuksen tulosten perusteella tehtyihin havaintoihin ja johtopäätöksiin. Kehittämisehdotukset liittyvät organisaation tavoitekulttuurin määrittämiseen, arvojen kirkastamiseen ja konkretisoimiseen, yhteisöllisyyden, yhteistyön ja vuorovaikutuksen vahvistamiseen sekä kulttuurin ja arvojen mukaisen yhtenäisen viestinnän tehostamiseen. Yhtenäisen organisaatiokulttuurin kehittäminen on pitkäaikainen prosessi, joka vaatii ennen kaikkea johdon omistautumista ja jatkuvaa tukea, mutta myös koko työyhteisön sitoutumista.
The theoretical framework of the thesis addresses the importance of organizational culture in a multi-location and decentralized work community and how sense of community can strengthen it. The theoretical framework is built around the concepts of organizational culture, multi-location work communities, and sense of community, along with related elements such as values, leadership, trust, inclusion, feedback culture, collaboration, communication and competence development.
The thesis was conducted as a development project, using a survey as the research method. The choice of the research method was guided by the nature of the research problem. The goal of the survey was to understand the experiences of the target organization’s personnel regarding the current state of organizational culture and sense of community. Additionally, the survey addressed the organization’s values, as well as collaboration and communication, since these are closely linked to sense of community and, consequently to a cohesive organizational culture. The survey was conducted in February 2024 to the employees of the parent company in Finland and the subsidiary in Sweden. The response rate was 76.6%.
The results of the survey indicated that openness and flexibility were perceived as the strongest features of the organizational culture. Conversely, efficiency and cohesiveness were perceived as the weakest features. The level of sense of community was felt to be strongest within one’s own team and weakest between different locations. Some respondents felt that visibility between different locations or functions was weaker, which was perceived to impact the sense of community and a cohesive organizational culture. Majority of the respondents felt that the organization’s values were well reflected in everyday work, but almost as many felt that the values were only moderately visible. This suggests that the values are not sufficiently clear and concrete, or their meaning is not adequately understood.
The end result of the thesis was a development plan that provides concrete suggestions on how to strengthen cohesive organizational culture and sense of community in a multi-location work community. The aim was to create a practical and clear plan, based on the factors discussed in the theoretical framework of the thesis, as well as the findings and conclusions drawn from the survey results. The development proposals relate to defining the target culture, clarifying values, strengthening the sense of community, collaboration and interaction, and also enhancing unified communication in line with the culture and values. Developing a cohesive organizational culture is a long-term process that requires dedication and continuous support from the management, but also commitment from the entire work community.