Monikulttuurinen lastensuojelutyö lastenkodin henkilöstön kokemana
Kamerzan, Anna (2015)
Kamerzan, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501191417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501191417
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkielma, jonka tarkoituksena oli selvittää monikulttuurisen lastenkodin työntekijöiden kokemuksia maahanmuuttaja-asiakkaiden kohtaamisessa. Tavoitteena oli kartoittaa mahdollisia haasteita joita heidän työnsä pitää sisällään. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli nostaa esille monikulttuurisen lastenkodin henkilöstön kehittämiskohteita ja koulutustarpeita.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä pohdittiin monikulttuurisuutta Suomessa, käsiteltiin maahanmuuttoa, sen perusteita sekä maahanmuuttajien kotoutumista. Teoriaosuudessa käsiteltiin Suomen lastensuojelua, sen tukitoimia sekä pohdittiin monikulttuurista lastensuojelutyötä. Empiiristä osuutta varten haastateltiin seitsemää monikulttuurisen lastenkodin työntekijää teemahaastelumenetelmällä. Saatu aineisto ensin litteroitiin ja sen jälkeen analysoitiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että ennen työn alkamista monikulttuurisessa lastenkodissa jokaisella työntekijällä oli kokemusta maahanmuuttajista. Työntekijät pohtivat omaa osaamistaan ja kiinnostustaan eri kulttuureista sekä asennettaan tähän työhön. Tuloksina nousivat esille monikulttuurisen lastensuojelutyön haasteet, kuten esimerkiksi kielimuuri ja yhteistyö lasten vanhempien kanssa sekä erilaiset ristiriitatilanteet lastenkodin sisä- ja ulkopuolella, jotka liittyvät asiakkaiden eri kulttuuritaustoihin ja sen vuoksi asioiden väärinymmärtämiseen. Työntekijät pohtivat tilanteiden ratkaisukeinoja ja omia toimintatapojaan. Tulosten mukaan lastenkodin henkilöstö tarvitsee jatkuvaa kouluttautumista ja oman osaamisen kehittämistä. Työntekijät nostavat rohkeasti esille omia tarpeitaan ja toiveitaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä pohdittiin monikulttuurisuutta Suomessa, käsiteltiin maahanmuuttoa, sen perusteita sekä maahanmuuttajien kotoutumista. Teoriaosuudessa käsiteltiin Suomen lastensuojelua, sen tukitoimia sekä pohdittiin monikulttuurista lastensuojelutyötä. Empiiristä osuutta varten haastateltiin seitsemää monikulttuurisen lastenkodin työntekijää teemahaastelumenetelmällä. Saatu aineisto ensin litteroitiin ja sen jälkeen analysoitiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että ennen työn alkamista monikulttuurisessa lastenkodissa jokaisella työntekijällä oli kokemusta maahanmuuttajista. Työntekijät pohtivat omaa osaamistaan ja kiinnostustaan eri kulttuureista sekä asennettaan tähän työhön. Tuloksina nousivat esille monikulttuurisen lastensuojelutyön haasteet, kuten esimerkiksi kielimuuri ja yhteistyö lasten vanhempien kanssa sekä erilaiset ristiriitatilanteet lastenkodin sisä- ja ulkopuolella, jotka liittyvät asiakkaiden eri kulttuuritaustoihin ja sen vuoksi asioiden väärinymmärtämiseen. Työntekijät pohtivat tilanteiden ratkaisukeinoja ja omia toimintatapojaan. Tulosten mukaan lastenkodin henkilöstö tarvitsee jatkuvaa kouluttautumista ja oman osaamisen kehittämistä. Työntekijät nostavat rohkeasti esille omia tarpeitaan ja toiveitaan.