Kerroshoidon asiakastyytyväisyystutkimus N-Clean Oy:lle : Scandic Oulu kesä 2008
Simsek, Tanja (2009)
Simsek, Tanja
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224647
Tiivistelmä
Matkailualan kasvun vaikutukset näkyvät useilla eri aloilla, joita ei välttämättä tule ajatelleeksi juuri matkailun yhteydessä. Yksi näistä aloista on siivous- ja puhtaanapitopalvelut, joiden avulla taataan asiakkaalle miellyttävä palveluympäristö sekä lisäarvoa ostetulle palvelulle. Siivousalalle tyypillinen piirre on se, että palvelu huomataan vasta silloin kun se on hoidettu huonosti tai puuttuu kokonaan. Tämän takia yrityksissä on hyvä selvittää asiakkaiden tyytyväisyys ylläpitosiivoukseen, jotta saataisiin ajankohtaista palautetta myös onnistuneesta palvelusta.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää Oulun uuden Scandic hotellin kerroshoidon laatu asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Ajatuksena oli löytää ne kohdat päivittäisessä siivouksessa, jotka toistuvasti aiheuttavat negatiivista palautetta sekä vertailla saatuja vastauksia liike- ja vapaa-ajan matkustajien sekä eri lomakuukausien välillä. Scandic hotellin kerroshoito on ulkoistettu ja hoitaa N-Clean Oy, joka on ollut toimeksiantajani tässä opinnäytetyössä. N-Clean Oy on myös oma työnantajani ja idea tähän tutkimukseen lähtikin omasta työstäni kerroshoitajana.
Teoriapohjan tähän tutkimukseen olen laatinut palvelun laadusta ja asiakastyytyväisyydestä, joissa on käytetty siivous- ja puhtaanapitoalaa näkökulmana. Teoriassa olen käsitellyt myös ympäristöystävällisyyttä, joka on olennainen osa nykypäivän siivoustyötä ja tärkeä elementti myös toimeksiantajayrityksen N-Cleanin sekä tutkimukseni palveluympäristön Scandicin toiminnassa.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Oulun Scandic hotellissa kesällä 2008 huoneisiin jaetuilla kyselylomakkeilla. Kysely tehtiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla ja toukokuun lopusta elokuun loppuun jatkuneesta tutkimuksesta palautui 107 tutkimukseen soveltuvaa vastausta. Yleisesti ottaen tutkimuksen tulokset olivat erittäin hyviä ja vastausten keskiarvo oli jokaisessa kysytyssä kohdassa lähellä kiitettävää. Muutamia huomioitavia asioita kuitenkin asiakkaiden pohjalta löytyi koskien lähinnä tarkkaavaisuutta ja yksityiskohtia huonesiivouksessa.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää Oulun uuden Scandic hotellin kerroshoidon laatu asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Ajatuksena oli löytää ne kohdat päivittäisessä siivouksessa, jotka toistuvasti aiheuttavat negatiivista palautetta sekä vertailla saatuja vastauksia liike- ja vapaa-ajan matkustajien sekä eri lomakuukausien välillä. Scandic hotellin kerroshoito on ulkoistettu ja hoitaa N-Clean Oy, joka on ollut toimeksiantajani tässä opinnäytetyössä. N-Clean Oy on myös oma työnantajani ja idea tähän tutkimukseen lähtikin omasta työstäni kerroshoitajana.
Teoriapohjan tähän tutkimukseen olen laatinut palvelun laadusta ja asiakastyytyväisyydestä, joissa on käytetty siivous- ja puhtaanapitoalaa näkökulmana. Teoriassa olen käsitellyt myös ympäristöystävällisyyttä, joka on olennainen osa nykypäivän siivoustyötä ja tärkeä elementti myös toimeksiantajayrityksen N-Cleanin sekä tutkimukseni palveluympäristön Scandicin toiminnassa.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Oulun Scandic hotellissa kesällä 2008 huoneisiin jaetuilla kyselylomakkeilla. Kysely tehtiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla ja toukokuun lopusta elokuun loppuun jatkuneesta tutkimuksesta palautui 107 tutkimukseen soveltuvaa vastausta. Yleisesti ottaen tutkimuksen tulokset olivat erittäin hyviä ja vastausten keskiarvo oli jokaisessa kysytyssä kohdassa lähellä kiitettävää. Muutamia huomioitavia asioita kuitenkin asiakkaiden pohjalta löytyi koskien lähinnä tarkkaavaisuutta ja yksityiskohtia huonesiivouksessa.