Opas nepsy-lasten kohtaamiseen leikin ja vuorovaikutuksen keinoin
Jehkonen, Milla; Laine, Anu (2024)
Jehkonen, Milla
Laine, Anu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224644
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitimme, miten Kajaanin varhaiskasvatuksessa voitaisiin kohdata entistä paremmin neuropsykiatrisia häiriöitä omaavat eli nepsy-lapset leikin ja vuorovaikutuksen keinoja hyödyntäen. Keskeisimmät lasten neuropsykiatriset häiriöt ovat ADHD, autismikirjon häiriöt ja Touretten oireyhtymä. Nepsy-piirteisiä lapsia havaitaan varhaiskasvatuksessa yhä entistä paremmin, ja se vaatii varhaiskasvatuksen henkilökunnalta osaamista kohdata heidät. Haasteita tuovat varhaiskasvatuksessa suuret ryhmäkoot ja osaamattomuus kohdata Nepsy-lapsia oikealla tavalla. Suuret ryhmäkoot luovat kuormittavan ympäristön, missä Nepsy-lapset oireilevat herkemmin. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden peruskoulutus ei myöskään takaa riittäviä valmiuksia kohdata Nepsy-lapsia. Monet kokevat tarvitsevansa lisäkoulutusta voidakseen kohdata Nepsy-lapsia paremmin. Nepsy-lapsilla on oikeus tulla kohdatuksi, kuulluksi ja ymmärretyksi huomioiden heidän erityispiirteensä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kajaanin kaupungin varhaiskasvatus. Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputuloksena syntyi sähköisessä muodossa oleva opas nepsy-lasten kohtaamiseen leikin ja vuorovaikutuksen keinoin. Valmis opas tulee Kajaanin kaupungin varhaiskasvatuksen käyttöön. Aineistoa oppaaseen kerättiin alan julkaisuista sekä Kajaanin varhaiskasvatuksen tiimeille suunnatun kyselyn avulla. Kysely toteutettiin rajatusti joillekin Kajaanin varhaiskasvatuksessa työskenteleville varhaiskasvatuksen opettajille, varhaiskasvatuksen erityisopettajille, sosionomeille sekä lastenhoitajille tiimeittäin. Kyselyyn vastasivat tiimit työskentelevät Kajaanin kaupungin varhaiskasvatuksessa isompien lasten ryhmissä. Kyselyn ulkopuolelle oli rajattu kokonaan Kajaanin yksityiset päiväkodit. Vastaaminen tapahtui nimettömästi Webropol-lomakkeen kautta. Kyselyn toteuttaminen tapahtui toimeksiantajan kautta. Kysely piti sisällään neljä avointa kysymystä, joiden vastaukset tukivat oppaaseen kerättävää tietoa.
Opinnäytetyön tuotteena syntyi 17-sivuinen opas, mikä pitää sisällään yleistietoa neuropsykiatrisista häiriöistä varhaiskasvatusikäisten lasten näkökulmasta. Lisäksi se antaa käytännön vinkkejä nepsy-lasten kohtaamiseen leikkiä ja vuorovaikutusta hyödyntäen varhaiskasvatuksen arkeen sopivalla tavalla. Opas tulee Kajaanin varhaiskasvatuksen vapaaseen käyttöön. Oppaan tarkoitus on tarjota ja jakaa tietoa toimivista käytännöistä ja ideoista, jotta nepsy-lapset saisivat yhä useammin tuntea tulleensa kohdatuksi omana itsenään. Opinnäytetyömme teoriaosuus pitää sisällään tietoa neuropsykiatristen häiriöiden yleisimmistä piirteistä. Lisäksi se sisältää kappaleet leikin ja vuorovaikutuksen merkityksestä sekä nepsy-lasten huomioimisesta varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuus perustuu alan kirjallisiin, luotettaviin ja asiantuntijoiden laatimiin lähteisiin This thesis discusses how children with neuropsychiatric disorders can better be encountered using the ways of play and interaction in early childhood education in Kajaani. The most common neuropsychiatric disorders in children are ADHD, autism spectrum disorders, and Tourette syndrome. More and more children in early childhood education have neuropsychiatric features, and therefore, professionals working in early childhood education need the competence to encounter them. Challenges in early childhood education come from large group sizes and the inability to encounter neuropsychiatric children in the right way. Large group sizes create a stressful environment where these children show more symptoms. The education of early childhood education professionals does not give sufficient skills to deal with neuropsychiatric children. Many feel that they need more education and training to be able to deal with neuropsychiatric children better. Neuropsychiatric children have the right to be met, heard, and understood, and their special features need to be considered.
The product of this functional thesis, commissioned by early childhood education in the city of Kajaani, is an electronic guide. The guide helps early childhood education professionals encounter neuropsychiatric children through play and interaction. The material for the guide was collected from professional publications and with the help of a survey conducted as a Webropol questionnaire with four open questions. The questionnaire was sent to early childhood education teams working with the largest groups of children in Kajaani. Private daycare centers operating in Kajaani were excluded from the study. Participation in the survey was anonymous, and the commissioner was responsible for conducting it. was the responsibility of the commissioner. The answers given supported the information collected in the guide.
The finished guide is 17 pages long. It contains basic knowledge of neuropsychiatric disorders among children in early childhood education. The guide also provides practical instructions on daily encounters with neuropsychiatric children using play and interaction. The guide will be used within the early childhood education of the City of Kajaani. The purpose of the guide is to share information about effective practices and ideas to encounter neuropsychiatric children as who they are. The theoretical part contains basic information about the most common features of neuropsychiatric disorders. In addition, it discusses the role of play and interaction and introduces ways to consider neuropsychiatric children in early childhood education. The theory is based on reliable professional sources.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kajaanin kaupungin varhaiskasvatus. Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputuloksena syntyi sähköisessä muodossa oleva opas nepsy-lasten kohtaamiseen leikin ja vuorovaikutuksen keinoin. Valmis opas tulee Kajaanin kaupungin varhaiskasvatuksen käyttöön. Aineistoa oppaaseen kerättiin alan julkaisuista sekä Kajaanin varhaiskasvatuksen tiimeille suunnatun kyselyn avulla. Kysely toteutettiin rajatusti joillekin Kajaanin varhaiskasvatuksessa työskenteleville varhaiskasvatuksen opettajille, varhaiskasvatuksen erityisopettajille, sosionomeille sekä lastenhoitajille tiimeittäin. Kyselyyn vastasivat tiimit työskentelevät Kajaanin kaupungin varhaiskasvatuksessa isompien lasten ryhmissä. Kyselyn ulkopuolelle oli rajattu kokonaan Kajaanin yksityiset päiväkodit. Vastaaminen tapahtui nimettömästi Webropol-lomakkeen kautta. Kyselyn toteuttaminen tapahtui toimeksiantajan kautta. Kysely piti sisällään neljä avointa kysymystä, joiden vastaukset tukivat oppaaseen kerättävää tietoa.
Opinnäytetyön tuotteena syntyi 17-sivuinen opas, mikä pitää sisällään yleistietoa neuropsykiatrisista häiriöistä varhaiskasvatusikäisten lasten näkökulmasta. Lisäksi se antaa käytännön vinkkejä nepsy-lasten kohtaamiseen leikkiä ja vuorovaikutusta hyödyntäen varhaiskasvatuksen arkeen sopivalla tavalla. Opas tulee Kajaanin varhaiskasvatuksen vapaaseen käyttöön. Oppaan tarkoitus on tarjota ja jakaa tietoa toimivista käytännöistä ja ideoista, jotta nepsy-lapset saisivat yhä useammin tuntea tulleensa kohdatuksi omana itsenään. Opinnäytetyömme teoriaosuus pitää sisällään tietoa neuropsykiatristen häiriöiden yleisimmistä piirteistä. Lisäksi se sisältää kappaleet leikin ja vuorovaikutuksen merkityksestä sekä nepsy-lasten huomioimisesta varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuus perustuu alan kirjallisiin, luotettaviin ja asiantuntijoiden laatimiin lähteisiin
The product of this functional thesis, commissioned by early childhood education in the city of Kajaani, is an electronic guide. The guide helps early childhood education professionals encounter neuropsychiatric children through play and interaction. The material for the guide was collected from professional publications and with the help of a survey conducted as a Webropol questionnaire with four open questions. The questionnaire was sent to early childhood education teams working with the largest groups of children in Kajaani. Private daycare centers operating in Kajaani were excluded from the study. Participation in the survey was anonymous, and the commissioner was responsible for conducting it. was the responsibility of the commissioner. The answers given supported the information collected in the guide.
The finished guide is 17 pages long. It contains basic knowledge of neuropsychiatric disorders among children in early childhood education. The guide also provides practical instructions on daily encounters with neuropsychiatric children using play and interaction. The guide will be used within the early childhood education of the City of Kajaani. The purpose of the guide is to share information about effective practices and ideas to encounter neuropsychiatric children as who they are. The theoretical part contains basic information about the most common features of neuropsychiatric disorders. In addition, it discusses the role of play and interaction and introduces ways to consider neuropsychiatric children in early childhood education. The theory is based on reliable professional sources.