Matalan kynnyksen liikuntaa käytännössä kehittämällä kokeillen Koulutuskeskus Brahen opiskelijoille
Eilola, Roosa; Kotila, Lauri (2024)
Eilola, Roosa
Kotila, Lauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää matalan kynnyksen liikuntatapahtuma Koulutuskeskus Brahen ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Työn tavoite oli löytää matalan kynnyksen liikunta-aktiviteettejä, joista nuoret voisivat innostua ja liikkua niiden mukaan koulupäivien aikana. Tapahtuman ja tuloksien oli tarkoitus antaa toimeksiantajalle ideoita suunnitella jatkossa lisää matalan kynnyksen liikuntaa koulupäiviin kohderyhmä huomioiden.
Opinnäytetyöllä pyrittiin selvittämään miten aktivoida inaktiivisia nuoria liikkumaan koulupäivien ai-kana ja millainen matalan kynnyksen liikunta nuoria kiinnostaa. Työllä pyrittiin myös selvittämään, miten suunnitellaan ja toteutetaan nuoria kiinnostava liikunnallinen tapahtuma, joka tukee aktiivisuutta koulupäivien aikana. Vastauksia kerättiin tapahtumassa asiakas- ja asiantuntijakokemuksien avulla Kehitä kokeillen -mallia mukaillen. Tapahtuman jälkeen vastauksia kerättiin Webropol-kyselyllä. Osaan tutkimuskysymyksistä haettiin vastauksia myös lähdekirjallisuuteen perehtyen.
Matalan kynnyksen liikuntatapahtuma järjestettiin Arina Areenalla Raahessa. Tapahtuma oli ohessa koulupäivää ja paikalle kutsuttiin pääasiassa ensimmäisen vuoden opiskelijoita, mutta muutkin opiskelijat olivat tapahtumaan tervetulleita. Opiskelijat saapuivat paikalle osastoittain opettajiensa kanssa. Tapahtumapaikalla opiskelijat saivat kiertää ympäri aluetta matalalla kynnyksellä kokeillen erilaisia liikunnallisia aktiviteettejä. Lisäksi paikalla oli lajikokeiluna nyrkkeilyä. Tapahtuman sisältöä ideoitiin Kehitä kokeillen -mallin ohjeita mukaillen. Tapahtuman sisältö perustui lähdetietoon ja asiantuntija-arvioihin, sekä aikaisempiin Brahen oppilaiden toiveisiin.
Yhteenvetona inaktiivisia nuoria voidaan mahdollisesti aktivoida monipuolisella matalan kynnyksen liikunnalla koulun läheisissä liikkumisen mahdollistavissa tiloissa. Liikunnan tulee olla monipuolista matalan kynnyksen liikuntaa, jota voidaan toteuttaa itsenäisesti tai ryhmissä. Tuloksien perusteella nuoria näyttää eniten kiinnostavan ohjaamattomat aktiviteetit, pelit ja perustaitojen harjoittelut, joilla on matalan kynnyksen liikunnan tunnuspiirteitä. Kaveriporukassa tekeminen oli ajallisesti ja määrältään suositumpaa kuin ohjattu liikunta tai liikkuminen erikseen. Liikunnallista tapahtumaa suunniteltaessa tulee ottaa huomioon kohderyhmän tarpeet monipuolisesti, jotta aktiivisuuta voitaisiin tukea yksilöllisesti. Tapahtumassa nuoret näyttivät pitävän yhdessäolosta kaverien kanssa ja koulun arjesta irtautumisesta.
Opinnäytetyöllä pyrittiin selvittämään miten aktivoida inaktiivisia nuoria liikkumaan koulupäivien ai-kana ja millainen matalan kynnyksen liikunta nuoria kiinnostaa. Työllä pyrittiin myös selvittämään, miten suunnitellaan ja toteutetaan nuoria kiinnostava liikunnallinen tapahtuma, joka tukee aktiivisuutta koulupäivien aikana. Vastauksia kerättiin tapahtumassa asiakas- ja asiantuntijakokemuksien avulla Kehitä kokeillen -mallia mukaillen. Tapahtuman jälkeen vastauksia kerättiin Webropol-kyselyllä. Osaan tutkimuskysymyksistä haettiin vastauksia myös lähdekirjallisuuteen perehtyen.
Matalan kynnyksen liikuntatapahtuma järjestettiin Arina Areenalla Raahessa. Tapahtuma oli ohessa koulupäivää ja paikalle kutsuttiin pääasiassa ensimmäisen vuoden opiskelijoita, mutta muutkin opiskelijat olivat tapahtumaan tervetulleita. Opiskelijat saapuivat paikalle osastoittain opettajiensa kanssa. Tapahtumapaikalla opiskelijat saivat kiertää ympäri aluetta matalalla kynnyksellä kokeillen erilaisia liikunnallisia aktiviteettejä. Lisäksi paikalla oli lajikokeiluna nyrkkeilyä. Tapahtuman sisältöä ideoitiin Kehitä kokeillen -mallin ohjeita mukaillen. Tapahtuman sisältö perustui lähdetietoon ja asiantuntija-arvioihin, sekä aikaisempiin Brahen oppilaiden toiveisiin.
Yhteenvetona inaktiivisia nuoria voidaan mahdollisesti aktivoida monipuolisella matalan kynnyksen liikunnalla koulun läheisissä liikkumisen mahdollistavissa tiloissa. Liikunnan tulee olla monipuolista matalan kynnyksen liikuntaa, jota voidaan toteuttaa itsenäisesti tai ryhmissä. Tuloksien perusteella nuoria näyttää eniten kiinnostavan ohjaamattomat aktiviteetit, pelit ja perustaitojen harjoittelut, joilla on matalan kynnyksen liikunnan tunnuspiirteitä. Kaveriporukassa tekeminen oli ajallisesti ja määrältään suositumpaa kuin ohjattu liikunta tai liikkuminen erikseen. Liikunnallista tapahtumaa suunniteltaessa tulee ottaa huomioon kohderyhmän tarpeet monipuolisesti, jotta aktiivisuuta voitaisiin tukea yksilöllisesti. Tapahtumassa nuoret näyttivät pitävän yhdessäolosta kaverien kanssa ja koulun arjesta irtautumisesta.