Markkinointi vs. mainonta : mitä ne tarkoittavat ja miten ne eroavat toisistaan?
Hautala, Teija (2009)
Hautala, Teija
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224652
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia haastattelemalla ihmisten tietoa käsitteestä markkinointi sekä selvittää, tuntevatko ihmiset markkinoinnin ja mainonnan erot. Asiaa selvitettiin seuraavilla kysymyksillä: 1. Mitä tarkoittaa markkinointi? 2. Mitkä ovat markkinoinnin tehtävät? 3. Miten markkinointi näkyy jokapäiväisessä elämässäsi? sekä 4. Mitkä ovat markkinoinnin ja mainonnan erot? Haastattelut toteutettiin syksyn 2008 aikana joko henkilökohtaisena haastatteluna tai puhelimitse.
Työn tehtävänä oli lisäksi selvittää vastaukset näihin kysymyksiin ja verrata niitä keskenään. Haastateltavat jaettiin kolmeen ikäryhmään, 15-20-vuotiaat, 21-35-vuotiaat sekä 36-60-vuotiaat. Jokaisessa ryhmässä haastateltavia oli noin kaksikymmentä. Eri ikäryhmien vastaukset poikkesivat joiltain osin toisistaan, mutta yleisesti ottaen ne olivat suhteellisen homogeenisia. Vaikka markkinointi käsitteenä oli melko tuttu lähes jokaiselle vastaajalle, silti vaikeinta vastaajille oli hahmottaa markkinoinnin ja mainonnan erot. Työ selvittää vastaukset näihin hankaliin kysymyksiin.
Työn tehtävänä oli lisäksi selvittää vastaukset näihin kysymyksiin ja verrata niitä keskenään. Haastateltavat jaettiin kolmeen ikäryhmään, 15-20-vuotiaat, 21-35-vuotiaat sekä 36-60-vuotiaat. Jokaisessa ryhmässä haastateltavia oli noin kaksikymmentä. Eri ikäryhmien vastaukset poikkesivat joiltain osin toisistaan, mutta yleisesti ottaen ne olivat suhteellisen homogeenisia. Vaikka markkinointi käsitteenä oli melko tuttu lähes jokaiselle vastaajalle, silti vaikeinta vastaajille oli hahmottaa markkinoinnin ja mainonnan erot. Työ selvittää vastaukset näihin hankaliin kysymyksiin.