Uriage apteekkikosmetiikkasarja - verkkotuotekoulutuksen suunnittelu ja toteutus
Salmi, Carita (2015)
Salmi, Carita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221532
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aihe oli suunnitella ja toteuttaa Uriage apteekkikosmetiikkasarjan tuotekoulutusmateriaali. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin yhteistyössä maahantuontiyritys Oy Norex Cosmetics Ab:n kanssa. Työn tavoitteena oli parantaa apteekkien henkilökunnan tuotetuntemusta ja raaka-ainetietoutta Uriage tuotteista ja yhdenmukaistaa myyntiargumentteja. Koulutukseen oli selkeästi tarvetta, sillä sarjalta puuttui yhtenäinen suomenkielinen tuotekoulutusmateriaali. Koulutusmateriaali on osa itsenäisesti suoritettavaa verkkokoulutusta sekä se toimii kouluttajan apuna perinteisessä tuotekoulutuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin apteekkikosmetiikkaa ja apteekkia kosmetiikan jakelukanavana. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin perinteiseen tuotekoulutukseen ja verkkokoulutukseen sekä sivuttiin myös kosmetiikan lainsäädäntöä. Työn toiminnallisuuden vuoksi tuotekoulutuksen suunnittelu ja toteutus olivat tärkeä osa opinnäytetyön tekemistä. Toiminnallista osuutta pyrittiin kuvaamaan mahdollisimman huolellisesti. Koulutukseen sisältyvät valinnat ja ratkaisut perusteltiin lähdekirjallisuuden avulla. Myös koulutuksen visuaalisia ja havainnollisia keinoja perusteltiin ja kuvailtiin. Opinnäytetyössä pohdittiin toiminnallisen osuuden onnistumista, verkkokoulutuksen etuja ja haasteita sekä verkkokoulutuksen tulevaisuutta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin apteekkikosmetiikkaa ja apteekkia kosmetiikan jakelukanavana. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin perinteiseen tuotekoulutukseen ja verkkokoulutukseen sekä sivuttiin myös kosmetiikan lainsäädäntöä. Työn toiminnallisuuden vuoksi tuotekoulutuksen suunnittelu ja toteutus olivat tärkeä osa opinnäytetyön tekemistä. Toiminnallista osuutta pyrittiin kuvaamaan mahdollisimman huolellisesti. Koulutukseen sisältyvät valinnat ja ratkaisut perusteltiin lähdekirjallisuuden avulla. Myös koulutuksen visuaalisia ja havainnollisia keinoja perusteltiin ja kuvailtiin. Opinnäytetyössä pohdittiin toiminnallisen osuuden onnistumista, verkkokoulutuksen etuja ja haasteita sekä verkkokoulutuksen tulevaisuutta.