Etäasiointipalvelut terveydenhuollossa: kajaanilaisten käyttäjäkokemukset
Korja, Lotta-Matilda; Heiskanen, Veera (2024)
Korja, Lotta-Matilda
Heiskanen, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224655
Tiivistelmä
Etäasiointipalveluiden käyttö yleistyy Kainuussa. Tämän pohjalta opinnäytetyön aiheeksi valikoitui kajaanilaisten kokemukset etäasiointipalveluiden käytöstä. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää Kainuun hyvinvointialueen etätapaamisien mahdollisuuksia Kajaanissa. Keskeisiä käsitteitä olivat digitaalinen asiointi, etäasiointipalvelu, etätapaaminen sekä vuorovaikutus etäasiointipalveluissa. Toimeksiantajana on Kainuun hyvinvointialue, joka vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisestä Kainuussa (Pekkala 2022, 2).
Työn tarkoituksena on tuoda tietoa Kainuun hyvinvointialueen etäasiointipalveluiden toimivuudesta asiakkaiden näkökulmasta. Kohderyhmänä oli Kainuun alueella, Kajaanissa asuvat terveyspalveluja käyttävät asiakkaat. Teoriatietoa on kerätty seuraavien käsitteiden alle: etäasiointipalvelu, etäasiointi sekä vuorovaikutus etäasiointipalveluissa. Nämä käsitteet tukivat tutkimusta opinnäytetyön prosessin aikana.
Lähestymistavaksi on valittu määrällinen tutkimus, josta puhutaan tässä opinnäytetyössä kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake toteutettiin verkkokyselynä, joka laadittiin yhdessä toimeksiantajan, ohjaavan opettajan sekä toisen opinnäytetyötä tekevän parin kanssa. Verkkokysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla, johon pystyi vastaamaan jaetun linkin kautta. Kerätty aineisto käsiteltiin kvantitatiivisen aineiston analyysillä, ja vapaasti kirjoitettujen vastausten käsittelyssä käytettiin apuna kvalitatiivisen aineiston analyysiä. Aineiston analyysin jälkeen tuotimme valmiin raportin kyselyn vastauksista.
Raportissa käsitellään vastaajien taustatietoja, vastaajien kokemukset sekä etäasiointipalveluiden kehittämisehdotukset. Kokemukset etäasiointipalveluista on jaettu neljään kategoriaan, joita ovat palveluiden kehittäminen, vuorovaikutus, koetut haasteet sekä tyytyväisyys. Kainuun hyvinvointialueen etäasiointipalvelut on koettu pääasiassa toimiviksi. Käyttäjäkokemuksien mukaan kehittämiskohteina ovat takaisinsoittojärjestelmä ja tulevaisuudessa chat-palvelun mahdollinen saatavuus. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla henkilökunnan kokemukset etäasiointipalveluista.
Työn tarkoituksena on tuoda tietoa Kainuun hyvinvointialueen etäasiointipalveluiden toimivuudesta asiakkaiden näkökulmasta. Kohderyhmänä oli Kainuun alueella, Kajaanissa asuvat terveyspalveluja käyttävät asiakkaat. Teoriatietoa on kerätty seuraavien käsitteiden alle: etäasiointipalvelu, etäasiointi sekä vuorovaikutus etäasiointipalveluissa. Nämä käsitteet tukivat tutkimusta opinnäytetyön prosessin aikana.
Lähestymistavaksi on valittu määrällinen tutkimus, josta puhutaan tässä opinnäytetyössä kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake toteutettiin verkkokyselynä, joka laadittiin yhdessä toimeksiantajan, ohjaavan opettajan sekä toisen opinnäytetyötä tekevän parin kanssa. Verkkokysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla, johon pystyi vastaamaan jaetun linkin kautta. Kerätty aineisto käsiteltiin kvantitatiivisen aineiston analyysillä, ja vapaasti kirjoitettujen vastausten käsittelyssä käytettiin apuna kvalitatiivisen aineiston analyysiä. Aineiston analyysin jälkeen tuotimme valmiin raportin kyselyn vastauksista.
Raportissa käsitellään vastaajien taustatietoja, vastaajien kokemukset sekä etäasiointipalveluiden kehittämisehdotukset. Kokemukset etäasiointipalveluista on jaettu neljään kategoriaan, joita ovat palveluiden kehittäminen, vuorovaikutus, koetut haasteet sekä tyytyväisyys. Kainuun hyvinvointialueen etäasiointipalvelut on koettu pääasiassa toimiviksi. Käyttäjäkokemuksien mukaan kehittämiskohteina ovat takaisinsoittojärjestelmä ja tulevaisuudessa chat-palvelun mahdollinen saatavuus. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla henkilökunnan kokemukset etäasiointipalveluista.