Rakennuksen mallintaminen Mobile 3D-formaattiin 3ds Max-ohjelmistolla : esimerkkinä Ylivieskan kirkko
Toikkanen, Tiia (2009)
Toikkanen, Tiia
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224658
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta mallintaa Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun tutkimus- kehitys- ja täydennyskoulutusyksikkö Centrian ja Fontus Oy:n yhteistyössä kehittelemään Mobiili 3D-Virtuaali-Pohjanmaahan yksityiskohtaisempi rakennus Autodesk 3ds Max-mallinnusohjelmistolla. Aikaisemmat sovelluksen sisältämät rakennukset on mallinnettu AutoCAD-ohjelmistolla.
Tavoitteena oli tuottaa yksityiskohtaisempi malli Ylivieskan keskusta-alueen rakennuksesta käyttäen ohjelmistona Autodesk 3ds Max 2009 11.0 versiota. Mallinnuksesta tuli laatia oma erillinen ohjeistus, josta käy ilmi Mobile 3D-formaatin asettamat ehdot 3ds Maxrakennusmallinnuksille.
Ylivieskan kirkko tarjosi mallinnustyöhön moninaisia muotoja- Ennen varsinaista mallinnusprosessia työhön tuli hankkia lähtötiedot, joiden pohjalta mallinnus tapahtuisi.
Mallinnus oli ensimmäinen 3ds Maxilla mallinnettu rakennus Virtuaali-Pohjanmaaprojektiin ja se koostui enimmäkseen NURBS-pinnoista. Yksityiskohdissa keskityttiin oleellisimpiin elementteihin ja kirkko on selkeästi tunnistettavissa mallinnuksesta. Ohjeistus antaa lähtö- ja standardinimeämistiedot tuleville mallinnuksille.
Max mallinnusten vieminen Virtuaali-Pohjanmaahan tapahtuu Max Scriptohielmointikielen koodilla, jota ei ole tätä työtä julkaistaessa vielä luotu.
Tavoitteena oli tuottaa yksityiskohtaisempi malli Ylivieskan keskusta-alueen rakennuksesta käyttäen ohjelmistona Autodesk 3ds Max 2009 11.0 versiota. Mallinnuksesta tuli laatia oma erillinen ohjeistus, josta käy ilmi Mobile 3D-formaatin asettamat ehdot 3ds Maxrakennusmallinnuksille.
Ylivieskan kirkko tarjosi mallinnustyöhön moninaisia muotoja- Ennen varsinaista mallinnusprosessia työhön tuli hankkia lähtötiedot, joiden pohjalta mallinnus tapahtuisi.
Mallinnus oli ensimmäinen 3ds Maxilla mallinnettu rakennus Virtuaali-Pohjanmaaprojektiin ja se koostui enimmäkseen NURBS-pinnoista. Yksityiskohdissa keskityttiin oleellisimpiin elementteihin ja kirkko on selkeästi tunnistettavissa mallinnuksesta. Ohjeistus antaa lähtö- ja standardinimeämistiedot tuleville mallinnuksille.
Max mallinnusten vieminen Virtuaali-Pohjanmaahan tapahtuu Max Scriptohielmointikielen koodilla, jota ei ole tätä työtä julkaistaessa vielä luotu.