Käyttäjälähtöinen suunnittelu osaksi asiakasportaalin kehittämistä : case Fingrid Datahubin asiakasportaalin käyttökokemuksen tutkiminen ja kehittäminen
Rücker, Päivi (2024)
Rücker, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324708
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Fingrid Datahubin asiakasportaalin käytettävyyden nykytilaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmin, tavoitteena parantaa portaalin käyttökokemusta, toimivuutta, houkuttelevuutta ja brändimielikuvaa sekä tuoda käyttäjälähtöisyyttä osaksi kehitysprosessia.
Opinnäytetyössä käytettiin tapaustutkimuksen lähestymistapaa, jossa hyödynnettiin monialaisesti tutkimus- ja suunnittelumenetelmiä, kuten heuristista arviointia, käyttäjäkyselyä, ryhmähaastattelua, prototyyppien suunnittelua ja käyttäjätestausta.
Tutkimuksen viitekehys kattoi käyttäjälähtöisen kehittämisen ja suunnitteluprosessin, käyttökokemuksen, käytettävyyden ja saavutettavuuden sekä käyttöliittymä- ja visuaalisen suunnittelun käsitteet ja periaatteet.
Tulokset osoittivat useita kehityskohteita portaalin käytettävyydessä ja käyttökokemuksessa, kuten löydettävyydessä, navigoinnissa ja visuaalisuudessa. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena suunniteltiin uusi prototyyppi asiakasportaalista. Osana tätä opinnäytetyötä kerääntyi tietoa, miten käyttäjälähtöisyyttä saadaan tuotua osaksi portaalin jatkokehitystä varten.
Opinnäytetyössä käytettiin tapaustutkimuksen lähestymistapaa, jossa hyödynnettiin monialaisesti tutkimus- ja suunnittelumenetelmiä, kuten heuristista arviointia, käyttäjäkyselyä, ryhmähaastattelua, prototyyppien suunnittelua ja käyttäjätestausta.
Tutkimuksen viitekehys kattoi käyttäjälähtöisen kehittämisen ja suunnitteluprosessin, käyttökokemuksen, käytettävyyden ja saavutettavuuden sekä käyttöliittymä- ja visuaalisen suunnittelun käsitteet ja periaatteet.
Tulokset osoittivat useita kehityskohteita portaalin käytettävyydessä ja käyttökokemuksessa, kuten löydettävyydessä, navigoinnissa ja visuaalisuudessa. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena suunniteltiin uusi prototyyppi asiakasportaalista. Osana tätä opinnäytetyötä kerääntyi tietoa, miten käyttäjälähtöisyyttä saadaan tuotua osaksi portaalin jatkokehitystä varten.