Demoäänitteen suunnittelu ja toteutus
Malila, Ville (2009)
Malila, Ville
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424753
Tiivistelmä
Työn aiheena oli nauhoittaa ja miksata demolevy Nivalalaiselle rock-yhtyeelle nimeltä Wreck Inc. Ylivieskatalo Akustiikan äänitysstudiossa Ylivieskassa. Tavoitteena oli saada aikaan kolmen kappaleen demolevy, jota yhtye voisi käyttää promootiotarkoituksiin.
Aluksi perehdyttiin hieman genreen ja sen tyylilajeihin, jotka vaikuttavat koko tuotantoprosessiin. Studiossa mikitettiin ja nauhoitettiin erikseen kaikki instrumentit jokainen omille raidoilleen. Rumpuja lukuunottamatta jokainen instrumentti nauhoitettiin lyhyinä ottoina, mikä oli yhtyeen soittajille helpoin tapa lähestyä nauhoittamista.
Nauhoittamisen jälkeen valmiit kappaleet miksattiin aluksi raita kerrallaan käyttäen erilaisia miksaustyökaluja. Kun jokainen raita oli yksitellen käyty läpi, miksattiin vielä kokonaiset kappaleet toimiviksi ja tasapainoisiksi kokonaisuuksiksi niin, ettei yksikään instrumentti jäänyt dominoivaan asemaan. Masterointiprosessi jätettiin ammattilaisten huoleksi pois opinnäytetyön piiristä.
Lopullinen työ on laadultaan ja yleiseltä demomaiselta äänimaailmaltaan juuri sellainen, mihin pyrittiin ja valmiit kappaleet on julkaistu Internetissä kaikkien kuultavaksi.
Aluksi perehdyttiin hieman genreen ja sen tyylilajeihin, jotka vaikuttavat koko tuotantoprosessiin. Studiossa mikitettiin ja nauhoitettiin erikseen kaikki instrumentit jokainen omille raidoilleen. Rumpuja lukuunottamatta jokainen instrumentti nauhoitettiin lyhyinä ottoina, mikä oli yhtyeen soittajille helpoin tapa lähestyä nauhoittamista.
Nauhoittamisen jälkeen valmiit kappaleet miksattiin aluksi raita kerrallaan käyttäen erilaisia miksaustyökaluja. Kun jokainen raita oli yksitellen käyty läpi, miksattiin vielä kokonaiset kappaleet toimiviksi ja tasapainoisiksi kokonaisuuksiksi niin, ettei yksikään instrumentti jäänyt dominoivaan asemaan. Masterointiprosessi jätettiin ammattilaisten huoleksi pois opinnäytetyön piiristä.
Lopullinen työ on laadultaan ja yleiseltä demomaiselta äänimaailmaltaan juuri sellainen, mihin pyrittiin ja valmiit kappaleet on julkaistu Internetissä kaikkien kuultavaksi.