USA:n isot litiumakut
Nha, Vo Phong (2009)
Nha, Vo Phong
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424759
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Keliber Oy:lle USA:n autoteollisuuden kolmen suurimman autovalmistajan, General Motorsin, Fordin ja Chryslerin käyttämissä akuissa olevat kemikaalit, akkukemikaalien valmistajat, akkujen valmistajat ja tutkimustahot, jotka ovat mukana kehittämässä tai tutkimassa litiumakkuja. Toinen merkittävä tekijä tässä tutkimuksessa oli löytää ne tahot jotka tekevät yhteistyötä keskenään, ja kolmanneksi tuli saada selville yhteistyöllä aikaansaadut patentit.
Aineistoa opintotyöhön varten kerättiin tietoja Internetistä asiatuntevilta sivustoilta ja tutkimalla autovalmistajien ja akkuvalmistajien vuosiraportteja.
Pääkomponentteja litiumioniakussa ovat negatiivinen anodi, positiivinen katodi ja elektrolyytti. Anodina käytetään grafiittia, kuparia ja eräitä hiilen muotoja. Katodina on käytetty nikkeliä, kobolttia, mangaania ja viime aikoina suosioon nousutta rautafosfaattia. Elektrolyytteinä käytetään litiumsuoloja orgaanisissa liuottimissa.
Yhteistyössä akkujen valmistaja Johnson Controls-Saft toimittaa litiumioniakkuja General Motorsin Saturn Vue ja Fordin plug-in-ajoneuvoihin. LG Chem toimittaa litiumioniakkuja Chevrolet Voltiin. Chrysler ei ole ilmoittanut, kenestä tulee sen akkutoimittaja, mutta yritys tekee tiivisti yhteistyötä monien akkuvalmistajien kanssa, esimerkiksi amerikkalainen A123Systems on yksi niistä.
Tutkimustahoja ovat muun muassa Argonne National Laboratory, Stanford University ja University of Texas.
Akkukemikaalien valmistajien joukko on hyvin kirjavaa, ja tässä on muutamia heistä: SMC Corporation of America, Tekra Corporation, Bemis Itermark, Inc., Quadrant Engineering Plastic Products, Inc., GFS Chemicals, Sigma Aldrich Corporation, ProTechnology International, Ltd, Sciencelab.com, Inc. ja Lithchem International.
Käytännön ongelmaksi muodostui juuri löytää ne tahot, jotka ovat yhteistyössä keskenään. Saatiin selville, mistä autovalmistajat saavat akkuja ja kenen kanssa he tekevät tutkimustöitä, mutta haasteeksi muodostu selvittää, mistä akkuvalmistajat saavat raakaaineet akkuihinsa.
Aineistoa opintotyöhön varten kerättiin tietoja Internetistä asiatuntevilta sivustoilta ja tutkimalla autovalmistajien ja akkuvalmistajien vuosiraportteja.
Pääkomponentteja litiumioniakussa ovat negatiivinen anodi, positiivinen katodi ja elektrolyytti. Anodina käytetään grafiittia, kuparia ja eräitä hiilen muotoja. Katodina on käytetty nikkeliä, kobolttia, mangaania ja viime aikoina suosioon nousutta rautafosfaattia. Elektrolyytteinä käytetään litiumsuoloja orgaanisissa liuottimissa.
Yhteistyössä akkujen valmistaja Johnson Controls-Saft toimittaa litiumioniakkuja General Motorsin Saturn Vue ja Fordin plug-in-ajoneuvoihin. LG Chem toimittaa litiumioniakkuja Chevrolet Voltiin. Chrysler ei ole ilmoittanut, kenestä tulee sen akkutoimittaja, mutta yritys tekee tiivisti yhteistyötä monien akkuvalmistajien kanssa, esimerkiksi amerikkalainen A123Systems on yksi niistä.
Tutkimustahoja ovat muun muassa Argonne National Laboratory, Stanford University ja University of Texas.
Akkukemikaalien valmistajien joukko on hyvin kirjavaa, ja tässä on muutamia heistä: SMC Corporation of America, Tekra Corporation, Bemis Itermark, Inc., Quadrant Engineering Plastic Products, Inc., GFS Chemicals, Sigma Aldrich Corporation, ProTechnology International, Ltd, Sciencelab.com, Inc. ja Lithchem International.
Käytännön ongelmaksi muodostui juuri löytää ne tahot, jotka ovat yhteistyössä keskenään. Saatiin selville, mistä autovalmistajat saavat akkuja ja kenen kanssa he tekevät tutkimustöitä, mutta haasteeksi muodostu selvittää, mistä akkuvalmistajat saavat raakaaineet akkuihinsa.