Lasten osallisuuden tukemisen keinot varhaiskasvatuksessa
Harju, Anniina; Latvala, Johanna (2024)
Harju, Anniina
Latvala, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424773
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda ilmi osallisuuden käsitettä sekä sitä, minkälaiset menetelmät tukevat lapsen osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset tarvitsevat enemmän tietoa osallisuuden tukemisesta ja menetelmistä, jotta he voivat hyödyntää niitä pedagogiseen toimintaan. Tavoitteena oli löytää lapsen osallisuutta tukevia menetelmiä, sekä tuoda ne ilmi hyödynnettäviksi.
Tutkimuksen toteutustapa oli kirjallisuuskatsaus. Aineiston haussa käytettiin seuraavia tietokantoja: LAB Primo, Google Scholar, ja Finna.fi. Aineiston rajaamiseksi ja luotettavuuden lisäämiseksi määriteltiin sisäänotto- ja poissulkukriteerit.
Kirjallisuuskatsauksen osoittamista tuloksista kävi ilmi, että osallistavia menetelmiä on monenlaisia ja ne ovat sovellettavissa. Katsaus korosti osallisuuden tärkeyttä monipuolisesti lasten näkökulmasta. Yksi tärkeimmistä tuloksista oli lapsen äänen kuunteleminen. Osallisuuden todettiin tapahtuvan jo tavallisessa arjessa, mutta tärkeimpinä menetelminä nähtiin sellaiset, joissa lapsi saa vapaasti ja luovasti vaikuttaa ympärillä tapahtuviin asioihin. Osallisuuden näkökulmasta lasten toiminnassa leikki oli tärkeässä asemassa, koska lapsilla oli leikin lomassa paljon päätäntävaltaa. Kasvattajilla, ympäristöllä sekä ilmapiirillä todettiin olevan suuri vaikutus osallisuuden toteutumiseen.
Tutkimuksen toteutustapa oli kirjallisuuskatsaus. Aineiston haussa käytettiin seuraavia tietokantoja: LAB Primo, Google Scholar, ja Finna.fi. Aineiston rajaamiseksi ja luotettavuuden lisäämiseksi määriteltiin sisäänotto- ja poissulkukriteerit.
Kirjallisuuskatsauksen osoittamista tuloksista kävi ilmi, että osallistavia menetelmiä on monenlaisia ja ne ovat sovellettavissa. Katsaus korosti osallisuuden tärkeyttä monipuolisesti lasten näkökulmasta. Yksi tärkeimmistä tuloksista oli lapsen äänen kuunteleminen. Osallisuuden todettiin tapahtuvan jo tavallisessa arjessa, mutta tärkeimpinä menetelminä nähtiin sellaiset, joissa lapsi saa vapaasti ja luovasti vaikuttaa ympärillä tapahtuviin asioihin. Osallisuuden näkökulmasta lasten toiminnassa leikki oli tärkeässä asemassa, koska lapsilla oli leikin lomassa paljon päätäntävaltaa. Kasvattajilla, ympäristöllä sekä ilmapiirillä todettiin olevan suuri vaikutus osallisuuden toteutumiseen.