Sininen uni kaustislaiseen tapaan : Kaustisen kansanmusiikkijuhlien juhlavieraiden asiakastyytyväisyys perhemajoituksessa
Peltoniemi, Venla (2009)
Peltoniemi, Venla
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524790
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kaustisen kansanmusiikkijuhlat eli Kaustinen Folk Music Festival, joka on kansainvälisestikin tunnettu kansanmusiikki ja -tanssitapahtuma. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kaustisen kansanmusiikkijuhlien juhlavieraiden mielipiteitä perhemajoituksessa ja vastausten perusteella laatia kehitysideoita, jotta perhemajoituksen tasoa saataisiin yhä parannettua.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa keskityttiin matkailun motiiveihin, erityisesti kulttuurisiin syihin, joita myös tapahtumissa käynti edustaa. Toisessa osassa perehdyttiin majoituspalvelujen tarjontaan ja aamiaismajoituksen toimintaympäristöön. Kolmannessa eli viimeisessa teoreettisessa osassa kerrottiin toimeksiantajasta laajemmin eli tuotiin esille Kaustisen kansanmusiikkijuhlia ja niiden aikana jarjestettavää perhemajoitusta.
Tutkimusosassa kerrottiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen ominaispiirteistä ja perusteltiin ta.man tutkimusmenetelman valintaa. Tämän tutkimuksen perusjoukkona olivat perhemajoituksessa Kaustisen kansanmusiikkijuhlien aikana yöpyneet juhlavieraat. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena, jossa kyselylomakkeet jaettiin heinakuussa 2008 kansanmusiikkijuhlien aikana 13 eri perhemajoituskohteeseen. Lomakkeita täytettiin yhteensä 93 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksista kavi ilmi, että perhemajoituksessa yöpyneet juhlavieraat olivat pääasiassa varsin tyytyväisiä majoitukseen. Juhlavieraat olivat erityisen tyytyväisiä majoittajaperheiden ystävällisyyteen seka aamiaisen monipuolisuuteen. Vieraat kertoivat perhemajoituksesta myös omia kokemuksiaan, joista valtaosa oli myönteisiä. Myös hyvin omalaatuisiakin kertomuksia oli mukana. Kielteistä palautetta juhlavieraat antoivat majoitustoimistolle eli majoituksen myyjälle. Varaamisten suhteen oli useita ongelmia, toimistoon oli hankaluuksia saada yhteyttä puhelimella eikä lntemet-varauksista aina tullut varausvahvistusta. Tutkimuksen tuloksia ja yleisia havaintoja hyodyntäen laadittiin lopuksi kehittamisideoita, joita tämänhetkinen kansanmusiikkijuhlien aikaisen majoituksen myyjä Pohjanmaan Lipputoimisto Oy voi jatkossa hyödyntää. Kehittämisideoiden tavoitteina on parantaa perhemajoitusta entisestään seka kehittää majoituksen myynnin palvelua.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa keskityttiin matkailun motiiveihin, erityisesti kulttuurisiin syihin, joita myös tapahtumissa käynti edustaa. Toisessa osassa perehdyttiin majoituspalvelujen tarjontaan ja aamiaismajoituksen toimintaympäristöön. Kolmannessa eli viimeisessa teoreettisessa osassa kerrottiin toimeksiantajasta laajemmin eli tuotiin esille Kaustisen kansanmusiikkijuhlia ja niiden aikana jarjestettavää perhemajoitusta.
Tutkimusosassa kerrottiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen ominaispiirteistä ja perusteltiin ta.man tutkimusmenetelman valintaa. Tämän tutkimuksen perusjoukkona olivat perhemajoituksessa Kaustisen kansanmusiikkijuhlien aikana yöpyneet juhlavieraat. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena, jossa kyselylomakkeet jaettiin heinakuussa 2008 kansanmusiikkijuhlien aikana 13 eri perhemajoituskohteeseen. Lomakkeita täytettiin yhteensä 93 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksista kavi ilmi, että perhemajoituksessa yöpyneet juhlavieraat olivat pääasiassa varsin tyytyväisiä majoitukseen. Juhlavieraat olivat erityisen tyytyväisiä majoittajaperheiden ystävällisyyteen seka aamiaisen monipuolisuuteen. Vieraat kertoivat perhemajoituksesta myös omia kokemuksiaan, joista valtaosa oli myönteisiä. Myös hyvin omalaatuisiakin kertomuksia oli mukana. Kielteistä palautetta juhlavieraat antoivat majoitustoimistolle eli majoituksen myyjälle. Varaamisten suhteen oli useita ongelmia, toimistoon oli hankaluuksia saada yhteyttä puhelimella eikä lntemet-varauksista aina tullut varausvahvistusta. Tutkimuksen tuloksia ja yleisia havaintoja hyodyntäen laadittiin lopuksi kehittamisideoita, joita tämänhetkinen kansanmusiikkijuhlien aikaisen majoituksen myyjä Pohjanmaan Lipputoimisto Oy voi jatkossa hyödyntää. Kehittämisideoiden tavoitteina on parantaa perhemajoitusta entisestään seka kehittää majoituksen myynnin palvelua.