Esihenkilön rooli Z-sukupolven osaamisen kehittämisen johtajana
Ylönen, Kalle-Ville (2024)
Ylönen, Kalle-Ville
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524808
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on kartoittaa toimeksi antavassa organisaatiossa tutkittavassa liiketoiminnossa nykytilaa osaamisen kehittämisen johtamisesta ja yhteiskehittämisen menetelmin parantaa ja yhtenäistää osaamisen kehittämisen johtamista. Johtamista haastaa henkilöstön vaihtuvuus ja siirtyminen organisaation sisällä eri työtehtäviin. Tutkittavan organisaation henkilöstön suuren vaihtuvuuden vuoksi esihenkilöiden vastuulla on varmistaa jatkuvasti uusien työntekijöiden osaamisen kehittäminen.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on tunnistaa parhaat käytänteet ja menetelmät osaamisen kehittämisen johtamiselle sekä tehdä suosituksia, joita jatkossa esihenkilöt tutkittavassa finanssialan työyhteisössä voivat hyödyntää. Kyseisessä organisaatiossa osaamisen johtaminen jaetaan laajasti organisaation sisällä, eli jaettu sekä hajautettu osaamisen johtaminen on vahvasti läsnä jokapäiväisessä työstä aina strategiaan saakka.
Kun puhutaan osaamisen kehittämisen johtamisesta, tarkoitetaan sillä johtamista, jonka lopputuloksena organisaatio oppii uutta ja parantaa omaa kyvykkyyttään kokonaisuutena. Tutkittavalle organisaatiolle oli olennaista selvittää, miten tällä hetkellä toteutetaan osaamisen alueella hajautettua sekä jaettua johtamista. Z-sukupolven edustajat ovat merkittävä osuus yhteisön jäsenistä, ja heidän tavoissaan oppia uutta ja kasvattaa osaamistaan on eroavaisuuksia aiemmin syntyneisiin sukupolviin.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä nykytilan kartoituksessa löytyi selkeitä yhtäläisyyksiä, mutta myös eroavaisuuksia. Kartoituksessa kävi ilmi, että organisaatiossa käytetään henkilökohtaisia suunnitelmia sekä valmennuskeskusteluja. Z-sukupolven osaamisen johtamisen osalta selvisi merkittävä tarve perustason työelämätaitojen opetukseen.
Kehityssuunnitelman lopputuotoksena tuodaan esille parhaat käytänteet organisaatiotasoisesti osaamisen kehittämisen johtamiselle. Parhaat käytänteet koostuvat siitä, mikä on esihenkilön rooli osaamisen johtamisessa sekä mitä osaamisen johtaminen on tutkitussa organisaatiossa tulevaisuudessa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on tunnistaa parhaat käytänteet ja menetelmät osaamisen kehittämisen johtamiselle sekä tehdä suosituksia, joita jatkossa esihenkilöt tutkittavassa finanssialan työyhteisössä voivat hyödyntää. Kyseisessä organisaatiossa osaamisen johtaminen jaetaan laajasti organisaation sisällä, eli jaettu sekä hajautettu osaamisen johtaminen on vahvasti läsnä jokapäiväisessä työstä aina strategiaan saakka.
Kun puhutaan osaamisen kehittämisen johtamisesta, tarkoitetaan sillä johtamista, jonka lopputuloksena organisaatio oppii uutta ja parantaa omaa kyvykkyyttään kokonaisuutena. Tutkittavalle organisaatiolle oli olennaista selvittää, miten tällä hetkellä toteutetaan osaamisen alueella hajautettua sekä jaettua johtamista. Z-sukupolven edustajat ovat merkittävä osuus yhteisön jäsenistä, ja heidän tavoissaan oppia uutta ja kasvattaa osaamistaan on eroavaisuuksia aiemmin syntyneisiin sukupolviin.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä nykytilan kartoituksessa löytyi selkeitä yhtäläisyyksiä, mutta myös eroavaisuuksia. Kartoituksessa kävi ilmi, että organisaatiossa käytetään henkilökohtaisia suunnitelmia sekä valmennuskeskusteluja. Z-sukupolven osaamisen johtamisen osalta selvisi merkittävä tarve perustason työelämätaitojen opetukseen.
Kehityssuunnitelman lopputuotoksena tuodaan esille parhaat käytänteet organisaatiotasoisesti osaamisen kehittämisen johtamiselle. Parhaat käytänteet koostuvat siitä, mikä on esihenkilön rooli osaamisen johtamisessa sekä mitä osaamisen johtaminen on tutkitussa organisaatiossa tulevaisuudessa.